U bent hier

Onderneming & Personeel
Eerlijke werving en selectie5. Andere selectiemiddelen5.3 Praktijkopdrachten

5.3 Praktijkopdrachten

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: november 2024

In Nederland gebruikt 23,1% van de organisaties praktijkopdrachten als selectie-instrument. Voor een praktijkopdracht moet een sollicitant echte taken uitvoeren die erg lijken op de taken die bij de baan horen. Werkgevers gebruiken praktijkopdrachten vooral omdat deze gezien worden als voorspellend voor werkprestaties en als minder gevoelig voor sociale wenselijkheid. Daarnaast begrijpen sollicitanten gemakkelijk de relevantie van dit selectie-instrument. Ondanks dat praktijkopdrachten sterk van elkaar verschillen, laat wetenschappelijk onderzoek een gemiddeld tot hoge voorspellende waarde voor de werkprestatie zien, vergelijkbaar met intelligentietests. De scoreverschillen tussen demografische groepen zijn ook bij praktijkopdrachten redelijk groot, maar hier is weinig Nederlands onderzoek naar gedaan.

Baanrelevant

identiteit

Praktijkopdrachten worden vaak door de werkgever zelf ontwikkeld. U kunt ze het beste ontwerpen om specifieke baanrelevante eigenschappen mee te meten. Net als bij een gestructureerd interview, is het verstandig om een duidelijke scoringssystematiek te ontwikkelen die aansluit bij de opdracht. Als het mogelijk is, doet u er goed aan om de identiteit van de sollicitant niet met de beoordelaars te delen. Op die manier vermindert u de invloed van vooroordelen.