U bent hier

3. Maatregelen voor eerlijk werven

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: november 2024

Werving gaat over acties die bedoeld zijn om een vacature onder de aandacht te brengen van potentiële kandidaten en ervoor te zorgen dat zij solliciteren op de vacature en een aanbod accepteren. Voor u als HR-professional is het in principe gunstig om een grote groep aan geschikte kandidaten te vinden, zodat u hun kennis, vaardigheden en andere eigenschappen kunt vergelijken en de meest geschikte kandidaat (of kandidaten) kunt aannemen.

diversiteit

Een effectieve wervingsprocedure heeft een aanzienlijke impact op de kwaliteit van de werknemers en daarmee op de algehele effectiviteit van de organisatie. Werving heeft echter ook een belangrijke invloed op de diversiteit binnen uw organisatie. Als u potentiële kandidaten uit bepaalde groepen in de samenleving niet kunt bereiken via de gebruikte wervingskanalen of u schrikt ze af door de informatie die u presenteert, bijvoorbeeld op de website of in de vacaturetekst, zullen zij niet solliciteren. En zonder diversiteit in de groep kandidaten is het niet mogelijk om diversiteit op de werkvloer te creëren.

Wervingsprocedure

kandidatengroep

ouderen

Een ideale wervingsprocedure trekt dus veel geschikte kandidaten uit verschillende groepen in de samenleving. In dit hoofdstuk leest u over veelgebruikte formele wervingsprocedures en hoe deze van invloed kunnen zijn op de diversiteit in de kandidatengroep. Veel van deze wervingsprocedures behoren te starten met de vraag welke kandidaten en werknemers ondervertegenwoordigd zijn, bijvoorbeeld vrouwen, mensen met een migratieachtergrond of ouderen, zodat u de procedure zo kunt inrichten dat u juist deze groepen bereikt.

Zodra er een vacature is, plaatsen veel organisaties een vacaturetekst op hun eigen website en op vacaturesites. Het kan de moeite waard zijn om eens kritisch naar de inhoud en het taalgebruik van deze tekst te kijken. Het wervingsproces begint bij het opstellen van een vacaturebeschrijving. De eerste stap van personeelswerving is een...
In veel gevallen plaatst u vacatures op de website van uw organisatie. Natuurlijk is het van belang om een aantrekkelijke website te hebben. Veel recruitmentexperts raden sterk aan om een carrièrepagina (‘werkenbij-site’) te hebben: een omgeving waar kandidaten u kunnen leren kennen. Over het algemeen lijkt een kwalitatief goede,...
Bij werving streeft u ernaar om sollicitanten aan te trekken. Onderzoek heeft laten zien dat keuzes van sollicitanten – over het algemeen – het meest beïnvloed worden door het gedrag van de recruiter, het gevoel of de baan bij de eigenschappen van de sollicitant past, de verwachting om aangenomen te worden en de baan- en organisatiekenmerken. Het...