3. Maatregelen voor eerlijk werven
Werving gaat over acties die bedoeld zijn om een vacature onder de aandacht te brengen van potentiële kandidaten en ervoor te zorgen dat zij solliciteren op de vacature en een aanbod accepteren. Voor u als HR-professional is het in principe gunstig om een grote groep aan geschikte kandidaten te vinden, zodat u hun kennis, vaardigheden en andere eigenschappen kunt vergelijken en de meest geschikte kandidaat (of kandidaten) kunt aannemen.
diversiteit
Een effectieve wervingsprocedure heeft een aanzienlijke impact op de kwaliteit van de werknemers en daarmee op de algehele effectiviteit van de organisatie. Werving heeft echter ook een belangrijke invloed op de diversiteit binnen uw organisatie. Als u potentiële kandidaten uit bepaalde groepen in de samenleving niet kunt bereiken via de gebruikte wervingskanalen of u schrikt ze af door de informatie die u presenteert, bijvoorbeeld op de website of in de vacaturetekst, zullen zij niet solliciteren. En zonder diversiteit in de groep kandidaten is het niet mogelijk om diversiteit op de werkvloer te creëren.
Wervingsprocedure
kandidatengroep
ouderen
Een ideale wervingsprocedure trekt dus veel geschikte kandidaten uit verschillende groepen in de samenleving. In dit hoofdstuk leest u over veelgebruikte formele wervingsprocedures en hoe deze van invloed kunnen zijn op de diversiteit in de kandidatengroep. Veel van deze wervingsprocedures behoren te starten met de vraag welke kandidaten en werknemers ondervertegenwoordigd zijn, bijvoorbeeld vrouwen, mensen met een migratieachtergrond of ouderen, zodat u de procedure zo kunt inrichten dat u juist deze groepen bereikt.