2.5 Het juiste gedrag vaststellen
beoordelen
Weet u eenmaal welke werknemers in actie moeten komen om de door de directie gestelde organisatiedoelen te realiseren, dan moet u nog bepalen welk gedrag zij hiervoor moeten vertonen. Daarna beoordeelt u welke kennis, vaardigheden en competenties nodig zijn om dit gedrag goed aan te leren en mogelijk te maken. Dit zijn immers de zaken waarop u met behulp van opleidingen direct invloed kunt uitoefenen. U kunt werknemers kennis en vaardigheden laten opdoen en hen trainen om een bepaald gedrag te vertonen.
Gewenst en ongewenst gedrag
profiteren
duidelijkheid
alternatief
Als u in het voorgaande proces het werkproces heeft ontleed in stappen, kunt u daar in dit stadium opnieuw van profiteren. Dit biedt namelijk niet alleen de mogelijkheid om te bepalen welke werknemers binnen uw organisatie in actie moeten komen om gestelde doelen te realiseren. U kunt ook per stap bepalen welk gedrag het doel dichterbij brengt en – als dat nog meer duidelijkheid biedt – welk gedrag juist niet. Hierbij moet u er wel rekening mee houden dat uw werknemers dit negatief kunnen opvatten. Dat kan later bij de communicatie met het personeel minder stimulerend werken. Zorg dan in ieder geval dat u daarnaast het wél gewenste gedrag als positief alternatief geeft.
Van doel naar behoefte naar gedrag
Stel dat de directie en de leidinggenden van uw organisatie als doel hebben geformuleerd dat in het komende kalenderjaar het aantal klachten van afnemers wordt gehalveerd. Om dat te bereiken, hebben zij vastgesteld dat de bestelde orders op tijd moeten worden verzonden. De lijnmanagers wijzen aan welke werknemers bij de verzending betrokken zijn en welk gedrag er van hen wordt verwacht, zoals goed samenwerken, tijdig plannen en snel knelpunten identificeren en oplossen. Als HR-professional gaat u vervolgens aan de slag met het opleiden van werknemers om dit gedrag onder de knie te krijgen. U kijkt in hoeverre ze dit gedrag al vertonen en biedt opleidingen aan om waar nodig hun gedrag te verbeteren.