1. Het doel van strategisch opleiden
De meeste HR-professionals zijn ervan overtuigd: werknemers opleiden is zinvol voor de organisatie. Maar als u opleidingen aanbiedt om problemen op te lossen die zich nú voordoen, is het maar de vraag of uw organisatie daar ook echt de vruchten van plukt. Wilt u dat het opleiden van werknemers direct en aantoonbaar bijdraagt aan het succes van uw organisatie, dan kunt u beter werk maken van strategisch opleiden.
markt
bron
Uw organisatie verandert voortdurend. Ze moet immers aansluiten bij ontwikkelingen op de markt en blijven vernieuwen om de concurrentiekracht op peil te houden. Een belangrijke manier om dit te doen, is investeren in de ontwikkeling van werknemers. Zij vormen de voornaamste bron van kennis, vaardigheden en competenties die nodig zijn om ontwikkeling van de organisatie te realiseren.
impuls
Werknemers kunnen zich op veel verschillende manieren ontwikkelen. Ze kunnen bijvoorbeeld op de werkvloer leren van elkaar en ze kunnen nieuwe vaardigheden of kennis aanleren door nieuwe klussen op te pakken. Maar wilt u snel een impuls geven aan de kennis en competenties van werknemers, dan is opleiden nog altijd een geijkt middel.