U bent hier

Onderneming & Personeel
Strategisch opleiden1. Het doel van strategisch opleiden1.4 Anticiperen op ontwikkelingen

1.4 Anticiperen op ontwikkelingen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2014

helderziend

Een succesvol strategisch opleidingsbeleid is afhankelijk van hoe goed u de toekomstige ontwikkelingen en toekomstige behoeften van uw organisatie kunt voorspellen. U bent niet helderziend, maar als u diverse interne en externe ontwikkelingen bijhoudt, kunt u vaak een (redelijk) betrouwbaar overzicht creëren van toekomstige organisatiebehoeften.

U bent natuurlijk niet in uw eentje verantwoordelijk voor het bepalen van toekomstige ontwikkelingen. U kunt vanuit uw vakgebied wel meedenken met de directie.

1.4.1 Invloed van de economie

crisis

voorspellingen

afzetmarkt

Op sommige ontwikkelingen heeft uw organisatie zelf geen invloed. Dat geldt bijvoorbeeld voor de economie. De crisis die begon in 2008 heeft dat nog eens duidelijk aangetoond. Veel organisaties hebben de jaren daarna de gevolgen gevoeld en moesten hun beleid fors aanpassen. Het is lastig om op de economische ontwikkelingen te anticiperen, maar u kunt wel de voorspellingen van deskundigen volgen. Voorspellen economen over de gehele breedte van de economie krimp of groei? Dan kunt u er rekening mee houden dat dit ook op uw organisatie invloed heeft. Economische krimp kan bijvoorbeeld uw afzetmarkt verkleinen.

Maatschappelijke ontwikkelingen spelen mee

Ook diverse maatschappelijke ontwikkelingen kunnen van grote invloed zijn op uw organisatie. Denk bijvoorbeeld aan de vergrijzing en de toenemende nadruk op duurzame inzetbaarheid. U kunt verwachten dat uw organisatie met een steeds groter percentage oudere werknemers te maken krijgt. Zij blijven bovendien eisen stellen aan hun functie: ze willen uitdaging in hun werk en zich blijven ontwikkelen. Daar moet u met uw opleidingsbeleid nu al op anticiperen!

Ontwikkelingen in uw branche

afhankelijk

vernieuwing

concurrentie

keuze

Al dichter bij huis staan de ontwikkelingen in de branche van uw organisatie. Die zijn ook mede afhankelijk van de economische omstandigheden, maar ook van branche­afspraken in de cao, nieuwe inzichten in werkmethoden en bijvoorbeeld technologische vernieuwing. Als u weet dat concurrenten met nieuwe machines gaan werken, moet u daar uw beleid op aanpassen. Als u niet kunt meegaan met de ontwikkeling, moet u mogelijk op andere manieren slimmer gaan werken om de concurrentie voor te blijven. Of u stapt zo snel mogelijk over op de nieuwe productiemethoden. Voor welke mogelijkheid u ook kiest, de kans is groot dat werknemers extra opleidingen kunnen gebruiken. Welke opleidingen dat precies zijn, hangt weer af van uw strategische keuze.

1.4.2 De gevolgen van wetgeving

afdracht­vermindering

financieel

Ook veranderingen in de wetgeving kunnen een grote invloed op uw organisatie en het personeelsbeleid uitoefenen. Een actueel voorbeeld is de per 1 januari 2014 afgeschafte afdrachtvermindering onderwijs. Deze regeling bood veel organisaties een behoorlijk financieel voordeel, wat gunstig was voor de opleidingsbudgetten. Sinds 2014 is deze fiscale regeling vervangen door de subsidieregeling praktijkleren. De voorwaarden hiervoor zijn anders en u kunt deze regeling in minder gevallen toepassen. Hoewel dit per organisatie verschilt, bestaat de kans dat het financieel voordeel hierdoor lager is. Daardoor zult u ook opnieuw naar de opleidingsbudgetten moeten kijken.

1.4.3 Interne ontwikkelingen

koerswijziging

Natuurlijk ontwikkelt uw organisatie zich ook voortdurend van binnenuit. Voortschrijdend inzicht kan leiden tot een koerswijziging en een wisseling van directieleden kan heel ander beleid opleveren. Leg uw oor te luisteren in de organisatie! Vraag bijvoorbeeld informatie op van strategiesessies van de directie over de toekomst van de organisatie. Zo krijgt u tijdig een beeld van de koerswijzigingen en kunt u eerder vaststellen wat de toekomstige behoeften van de organisatie zijn. Op die manier kunt u in plaats van reactief, juist echt proactief de werknemers opleiden.

Het kan lastig zijn om de directie ervan te overtuigen dat u inzicht in strategische documenten nodig heeft. Herinner de directie eraan dat ook u als HR-professional een strategische rol vervult, die bijdraagt aan het succes van de organisatie.