U bent hier

Onderneming & Personeel
Strategisch opleiden1. Het doel van strategisch opleiden1.1 De toegevoegde waarde van opleiden

1.1 De toegevoegde waarde van opleiden

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2014

bijspijkeren

onderscheid maken

Waarom zou u investeren in opleidingen? Er zijn zoveel andere manieren waarop werknemers hun kennis kunnen bijspijkeren en hun vaardigheden kunnen aanscherpen! Opleiden is zeker niet het antwoord op iedere ontwikkelingsvraag. Toch kunnen opleidingen grote toegevoegde waarde hebben, als u ze gericht inzet. Het is nuttig om dan onderscheid te maken tussen het belang van opleiden voor uw organisatie en voor de werknemers.

In de ideale situatie is de toegevoegde waarde van een opleiding ongeveer even groot voor de werknemer als voor de organisatie. In de praktijk is dat helaas niet altijd het geval. U moet erop toezien dat een opleiding zowel het belang van de organisatie als van de werknemer dient.

1.1.1 Belang voor de organisatie

wetgeving

oefenen

Voor veel organisaties geldt: kennis is kapitaal. Of het nu gaat om de laatste wetgeving, industriële trends of technologische ontwikkelingen, deze kennis berust bij werknemers. U kunt informatie wel vastleggen – zodat iedereen erbij kan – maar werknemers moeten die toch tot zich nemen om de kennis echt te kunnen toepassen. Dat geldt in nog veel grotere mate voor vaardigheden en competenties. Die berusten echt bij de werknemers. Ze moeten vaardigheden en competenties opdoen én blijven oefenen.

schoolbanken

Iedere organisatie heeft bepaalde kennis, competenties, vaardigheden en gedrag van werknemers nodig om succesvol te zijn. Er zijn diverse manieren om werknemers te helpen en te stimuleren om die te blijven ontwikkelen. Ze kunnen bijvoorbeeld leren op de werkvloer, elkaar begeleiden, bijleren door middel van zelfstudie, workshops en trainingen volgen of gewoon weer de schoolbanken in voor een klassikale opleiding.

duurdere opties

Stimuleer dat werknemers hun kennis en vaardigheden overdragen aan collega’s. Kennisdeling zorgt ervoor dat waardevolle informatie en ervaring niet verloren gaan als een werknemer ontslag neemt of met pensioen gaat.

Investeren in opleidingen

leerstijl

aandacht

Opleidingen aanbieden is één van de duurdere opties om werknemers te helpen zich te ontwikkelen. Waarom zou u uw werkgever dan toch vragen om daarin te investeren? Er kunnen diverse redenen voor zijn, zoals:

  • Werknemers kunnen kennis en vaardigheden opdoen die nog niet in uw organisatie aanwezig zijn en zo een nieuwe impuls geven aan de organisatie en hun collega’s.
  • Sommige werknemers pikken het snelste informatie en vaardigheden op via een gestructureerde opleiding. Dit geldt zeker niet voor alle werknemers, maar is afhankelijk van hun persoonlijkheid en eigen leerstijl.
  • Opleidingen kunnen een flinke impuls geven aan de ontwikkeling van werknemers. Zij krijgen in korte tijd veel informatie aangeboden of oefenen veelvuldig bepaalde vaardigheden.
  • Als werknemers een opleiding volgen, worden ze eerder gedwongen om écht aandacht te besteden aan de lessen en daar tijd voor vrij te maken.

1.1.2 Belang voor de werknemers

waarde

Werknemers krijgen betaald voor het werk dat ze voor uw organisatie doen, omdat ze een bepaalde toegevoegde waarde hebben. Voor werknemers is het natuurlijk van belang dat ze die waarde behouden. Anders heeft uw werkgever geen enkele reden om ze in dienst te houden.

kans

Slimme werknemers willen ook interessant zijn voor andere werkgevers. Een baan voor het leven is niet meer van deze tijd: bijna alle werknemers wisselen gedurende hun loopbaan van werkgever. Ze moeten dus aantrekkelijk blijven op de arbeidsmarkt door zich te ontwikkelen.

Diploma’s en certificaten

aantonen

Voor werknemers bieden opleidingen een kans om zich verder te ontwikkelen. Daarnaast is het voor werknemers vaak belangrijk dat ze als afsluiting van een opleiding een diploma of certificaat kunnen krijgen. Op die manier kunnen ze hun kennis en vaardigheden – en daarmee hun toegevoegde waarde voor de organisatie en andere werkgevers  – ook zwart op wit aantonen.