U bent hier

4. De opleidingsbehoefte ­handig vaststellen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2014

Een belangrijk onderdeel van het opstellen van uw strategisch opleidingsbeleid, is het vaststellen van de opleidingsbehoefte. Dit is zeker niet de eerste stap, want u heeft heel wat gegevens nodig om te achterhalen welke opleidingsbehoefte bestaat op organisatieniveau, afdelingsniveau én het niveau van de individuele werknemers. Heeft u het voorwerk goed gedaan, dan kunt u deze stap ook prima uitvoeren.

gewenste ­situatie

bijdragen

Opleidingen die bijdragen aan de organisatiedoelstellingen, moeten een duidelijke behoefte vervullen. Daarom heeft u – zoals is beschreven in hoofdstuk 2 van dit dossier – eerst de doelstellingen vertaald naar specifieke competenties en gedrag van werknemers. Dat is de gewenste situatie, waarmee u de organisatiedoelstellingen kunt bereiken. Vervolgens heeft u over diezelfde punten een nulmeting uitgevoerd. De resultaten daarvan tonen hoe de huidige situatie eruit ziet. Het verschil daartussen moet u uw organisatie zien te overbruggen. Aan u de taak om te kijken hoe opleidingen daaraan kunnen bijdragen, oftewel: hoe groot de behoefte aan opleidingen is.

In theorie is het eenvoudig om te bekijken wat werknemers allemaal moeten bijleren om de organisatiedoelstellingen te halen. U vergelijkt simpelweg de nulmeting (zoals beschreven in hoofdstuk 3) met de opleidingsdoelen, zoals de gewenste competenties (zoals beschreven in hoofdstuk 2). Als u die twee zaken goed heeft onderzocht en op dezelfde...
Is er een ‘gat’ tussen de gewenste situatie en de huidige situatie, dan wilt u dat dichten. Opleiden in één manier om dat te doen, maar er zijn ook andere mogelijkheden. U kunt denken aan nieuwe werknemers werven en leren in de praktijk. Ook daar moet u rekening mee houden als u de opleidingsbehoefte vaststelt. Als andere oplossingen op de lange...
Weet u eenmaal wat het verschil is tussen de gewenste en de huidige situatie, en kent u alle opties die u kunt inzetten om die gewenste situatie te bereiken, dan kunt u vaststellen wat de opleidingsbehoefte is. In een ideale situatie komt de opleidingsbehoefte van uw organisatie precies overeen met die van iedere afdeling van de organisatie en...
Het doel van strategisch opleidingsbeleid is dat werknemers door middel van opleidingen een grotere directe bijdrage gaan leveren aan het bereiken van de organisatiedoelstellingen. Maar werknemers kunnen met de opgedane kennis, vaardigheden en hun veranderde gedrag natuurlijk meer doen dan u in hun functie van ze verlangt. Hoe breder of generieker...