U bent hier

Onderneming & Personeel
Strategisch opleiden2. De ingrediënten voor succesvol beleid2.2 Organisatiedoelstellingen

2.2 Organisatiedoelstellingen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2014

onmisbaar

globaal beeld

Een goed begrip van de organisatiestrategie en -doelstellingen is onmisbaar als u werk wilt maken van een strategisch opleidingbeleid. Nu heeft u als HR-professional ongetwijfeld een globaal beeld van de strategie van uw organisatie. Strategisch opleiden vraagt echter om maatwerk: uw opleidingsplannen moeten niet een beetje, maar exact passen bij de bestaande organisatiedoelen en -behoeften. Daarom moet u ervoor zorgen dat u dit globale beeld vervangt door een meer gedetailleerde versie. U moet precies weten waar uw organisatie in de komende jaren naartoe wil.

Mogelijk heeft u nog niet precies in uw hoofd waar uw organisatie naartoe gaat. Dan kunt u meestal diverse bronnen raadplegen om deze informatie boven water te krijgen en uw geheugen op te frissen.

2.2.1 Missie en visie

formuleren

buiten­staanders

bronnen

De langetermijndoelstellingen van uw organisatie kunt u terugvinden in de missie en visie die de directie heeft geformuleerd. Vrijwel iedere organisatie stelt voor zichzelf zo’n mission statement op. Dit vormt de basis voor alle stappen die de directie zet om de organisatie in de gewenste richting te sturen. Maar bijvoorbeeld ook om aan geïnteresseerde buitenstaanders te kunnen uitleggen wat de organisatie is en wil zijn, en waaraan zij haar bestaansrecht ontleent. Een beknopte versie van het mission statement kunt u doorgaans op de website van uw organisatie vinden. Mogelijk is er ook een corporate brochure waarin uw organisatie haar missie en visie wat uitvoeriger met de buitenwereld deelt. Andere bronnen waaraan u kunt denken zijn:

  • (sociaal) jaarverslag;
  • personeelsbrochures;
  • beleidsplannen en managementagenda’s.

dwingen

De missie en visie van een organisatie kunnen soms lang ongewijzigd blijven. Maar dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Maatschappelijke ontwikkelingen, marktverschuivingen en dergelijke kunnen een organisatie ook dwingen om ze na verloop van tijd te herzien. Als dit in uw organisatie nog niet zo lang geleden aan de orde is geweest, heeft u in zekere zin geluk. U kunt zich bij uw opleidingsbeleid baseren op de onlangs vastgestelde (actuele) missie en visie.

Als de missie en visie van uw organisatie recent nog zijn gewijzigd, is de kans ook groot dat u het hele verhaal nog goed in uw hoofd heeft. U heeft er dan waarschijnlijk onlangs nog over gehoord of gelezen, of er misschien zelfs over meegedacht.

2.2.2 Beleidsplannen en managementagenda’s

achterhaald

bijstellen

bedreigingen

Zijn de missie en visie van uw organisatie al wat langer geleden vastgesteld, dan loopt u automatisch ook een groter risico dat ze op onderdelen achterhaald zijn. Daarom is het in dat geval van groot belang om ook andere, recentere bronnen te raadplegen als u met strategisch opleidingsbeleid aan de slag gaat. Gelukkig zijn die bronnen vrijwel altijd voorhanden. Want ook als bijstelling van de missie en visie niet nodig of gewenst is, moet de directie van uw organisatie geregeld opnieuw vaststellen hoe het binnen de vastgestelde missie en visie wil opereren. De meeste organisaties stellen hiervoor jaarlijks een beleidsplan of managementagenda op voor het volgende kalenderjaar. In dit document staat:

  • Wat zijn sterke en zwakke punten van onze organisatie?
  • Hoe ziet de toekomst er (naar alle waarschijnlijkheid) uit? Welke kansen en bedreigingen komen op ons af?
  • Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan?

In het beleidsplan of de managementagenda staat wat de directie en leiddinggevenden doen om sterke punten uit te buiten en zwakke punten te versterken. Deze informatie mag u niet missen als u uw opleidingsbeleid opstelt.