2.3 Organisatiebehoeften
vertalen
Heeft u de organisatiedoelstellingen eenmaal (weer) scherp voor ogen, dan is het zaak ze te vertalen naar organisatiebehoeften. Als HR-professional richt u zich hierbij uiteraard specifiek op de behoeften op het personele vlak.
Personeel als succesfactor
HR-kant
inzetten
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat uw organisatie geen andere behoeften kan hebben. Dat zal vaak wel degelijk het geval zijn. Denk bijvoorbeeld aan een behoefte aan goedkopere grondstoffen of het behalen van een hogere omzet. Het boeiende is dat ook zulke niet-personele zaken meestal wel een HR-kant hebben. De kunst is alleen om die te zien en scherp te krijgen. Neem als voorbeeld het op de kop tikken van goedkopere grondstoffen. Daar is een inkoper met specifieke vaardigheden voor nodig. En een hogere omzet komt er natuurlijk ook niet vanzelf, maar alleen als personeelsleden zich daarvoor inzetten. Ze moeten dan de kennis en vaardigheden in huis hebben om dat ook met succes te kunnen doen. In de praktijk is het personeel bij de meeste organisatiedoelen een cruciale succesfactor.