7.1 Ontwikkeltrajecten voor groepen of afdelingen
speerpunten
succes
neuzen
Aan de basis van vrijwel alle beleidsbeslissingen in een organisatie staan de speerpunten, bijvoorbeeld voor de komende vijf jaar. Wat is het doel en hoe bereiken we dat doel? Als de organisatie waar u werkt uit verschillende afdelingen bestaat, zullen al die afdelingen een geheel moeten vormen om het strategische organisatiebeleid tot een succes te maken. Als het goed is, staat in het strategisch opleidingsbeleidsplan en opleidingsjaarplan welke groepen werknemers, afdelingen of teams geschoold moeten worden. Opleiden kan dus een afdeling overstijgen. Het is zaak dat alle neuzen dezelfde kant op staan.
Zodra eenmaal wordt gekeken naar opleidingen op individueel niveau, verliezen de werknemers al snel de strategische opleidingsdoelen uit het oog. Dat is een gemiste kans! Blijf dus steeds de nadruk leggen op de gezamenlijke, organisatiebrede doelstellingen.
7.1.1 Oog voor de doelstellingen
specificeren
U heeft veel tijd en moeite gestoken in het helder krijgen en steeds verder specificeren en meetbaar maken van de opleidingsdoelstellingen. Nu is het moment aangebroken dat u hiermee praktisch aan de slag kunt door dit te vertalen naar concrete opleidingen voor specifieke teams en individuele werknemers. Zorg wel dat u de doelstellingen – op organisatieniveau, maar zeker ook op afdelings- en eventueel teamniveau – hierbij steeds in het oog houdt.
individuele werknemers
De HR-professional is in sommige organisaties wel direct betrokken bij het opleidings- en ontwikkelingstraject van individuele werknemers, terwijl dit in andere organisaties tussen de werknemer en zijn leidinggevende wordt geregeld. Zorg er in dat laatste geval voor dat ook de leidinggevende de doelstellingen in het oog houdt.
7.1.2 Afspraken met managers
op papier
planning
Heeft u voor elke groep – afdeling, team of groep werknemers in dezelfde functie – de doelstellingen helder op papier staan? Dan kunt u met de betreffende manager om de tafel gaan om concrete afspraken te maken. Het is wel slim als u van tevoren een overzicht heeft van de opleidingen die al gepland staan of die recent nog zijn gevolgd. Afspraken die u met de leidinggevende maakt, gaan bijvoorbeeld over de planning. Hoeveel mensen moeten binnen een bepaalde periode de betreffende opleiding hebben gevolgd? Wat is een handig moment om te starten? Ook kunnen leidinggevenden aangeven voor wie welke opleiding geschikt is en hoe dit past binnen een individueel ontwikkeltraject.
U kunt afspraken met afdelingen of teams het beste met de betrokken manager maken. Hij kent de planning en de koers van zijn afdeling of team. Ook is hij op de hoogte van de competenties van verschillende werknemers en weet hij wat hun wensen zijn.