3.4 De resultaten duiden
basisinformatie
afspraken
interessant
Als u de nulmeting heeft gehouden, heeft u een belangrijk deel van de basisinformatie die u nodig heeft om uw strategisch opleidingsbeleid vorm te geven. U moet wel de resultaten van de meting goed duiden. Dat kunt u doen per individuele werknemer, maar ook per groep werknemers – bijvoorbeeld de werknemers van één team of afdeling – bij wie u dezelfde nulmeting heeft afgenomen. De resultaten van individuele werknemers zijn vooral nuttig voor henzelf en hun leidinggevende. Zij gaan immers samen afspraken maken over de opleidingen die het beste passen bij de betreffende werknemer. De resultaten van groepen zijn voor uw eigen strategische beleid heel interessant. U kunt zo op team- of afdelingsniveau bekijken hoe groot het verschil is tussen de huidige situatie en de afdelingsdoelen.
Doelgroepen
vooropleiding
collectieve opleidingen
U kunt niet alleen onderscheid maken op basis van teams en afdelingen, maar ook van andere functie- en persoonskenmerken. Zo kunt u kijken naar de vooropleiding van werknemers, naar leeftijdsgroepen of naar verschillen tussen fulltimers en parttimers. Merkt u bijvoorbeeld dat vooral jongeren een bepaalde competentie missen, dan kunt u in uw opleidingsbeleid extra aandacht besteden aan deze doelgroep. Dit kan ook helpen om collectieve opleidingen aan te bieden.
Informatie over het tekort aan gewenste kennis, vaardigheden of gedrag, vormt een belangrijke onderbouwing voor uw opleidingsplan. Het geeft richting aan uw beleid. Met de gegevens van de nulmeting kunt u aantonen waar de opleidingsbehoefte het grootst is.