U bent hier

Onderneming & Personeel
Strategisch opleiden3. De nulmeting uitvoeren en benutten3.3 Nulmeting uitvoeren

3.3 Nulmeting uitvoeren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2014

diverse ­manieren

interviews

Er zijn diverse manieren om een nulmeting uit te voeren. Welke manier van werken de beste resultaten oplevert, hangt vooral af van welke zaken u precies onderzoekt. Een relatief eenvoudige methode die u zelf kunt uitvoeren, is een enquête houden of interviews afnemen. Wilt u grondiger naar zaken kijken of denkt u dat de ondervraagden niet objectief genoeg zijn om een goed beeld te geven, dan zijn assessments een mogelijkheid. Daarnaast kunt u soms bestaande cijfers uit de organisatie gebruiken.

Als u diverse zaken wilt meenemen in de nulmeting, zult u vaak meerdere methodes moeten toepassen. Bedenk vooraf dat u hiervoor voldoende tijd moet uittrekken.

3.3.1 Enquête

inschatten

informeren

leidinggevende

U kunt ervoor kiezen een enquête te houden onder werknemers. Dat kan een goede methode zijn voor het in kaart brengen van competenties of kennis, vooral als werknemers deze zelf goed kunnen inschatten. Meestal kan dat met een schriftelijke vragenlijst. Zorg voor gesloten vragen, anders wordt het wel erg moeilijk om de resultaten van onderzoeken die u op verschillende momenten afneemt, met elkaar te vergelijken. Het is ook belangrijk dat u werknemers goed informeert over het doel van het onderzoek. Druk ze op het hart dat de enquête geen manier is om hen te beoordelen, maar om het succes van het opleidingsproces en hun individuele vooruitgang te kunnen vaststellen. Twijfelt u of werknemers een goede inschatting kunnen maken, dan kunt u daarnaast hun leidinggevenden een enquête over de werknemers laten invullen. Dat kan een completer beeld geven.

Als u een enquête inkoopt of zelf samenstelt, moet u er wel goed op letten dat de uitkomsten ervan ook echt kwantificeerbaar zijn. Anders is het – ook met gesloten vragen – moeilijk om de uitkomsten van onderzoeken op verschillende momenten goed te vergelijken.

3.3.2 Assessment

kwantificeerbaar

dure optie

investeren

Voor ingewikkeldere materie is een assessment geschikter dan een enquête. Denk bijvoorbeeld aan moeilijk kwantificeerbare vaardigheden en aan het vaststellen van gedrag. Een enquête zelf opstellen is al geen eenvoudige klus. Een assessment zelf opstellen – en de resultaten goed interpreteren – is meestal niet mogelijk. Assessments inkopen is een dure optie. Bedenk ook dat u dezelfde assessments vaker moet afnemen, als u de voortgang wilt kunnen vaststellen. Het is wel een relatief nauwkeurige manier om te meten. Als u flink investeert in uw opleidingsbeleid, is het zonde om niet ook te investeren in goede meetmethoden.

3.3.3 Cijfers

eenvoudig

Voor sommige opleidingsdoelen zijn de gegevens al beschikbaar en hoeft u mogelijk geen (volledige) nulmeting meer uit te voeren. U kunt bijvoorbeeld denken aan cijfers op het gebied van snelheid. Het is vaak eenvoudig bij te houden hoeveel klanten een werknemer van een callcenter gemiddeld per uur te woord staat. Ook stelt u vrij gemakkelijk vast hoeveel procent van zijn werktijd een werknemer met facturabele werkzaamheden bezig is.

Zijn er nog geen cijfers aanwezig, dan kunt u ze vaak zelf verzamelen. Dit kan meestal door werknemers te vragen een goede administratie van hun werkzaamheden en uren bij te houden en te zorgen dat ze dit allemaal op dezelfde manier doen.