U bent hier

Onderneming & Personeel
Strategisch opleiden3. De nulmeting uitvoeren en benutten3.1 Het doel van een nulmeting

3.1 Het doel van een nulmeting

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2014

omvangrijk

Een nulmeting uitvoeren kan een omvangrijk project zijn. Bovendien moet u van tevoren goed over nadenken over wat u gaat meten en op welke manier. Is al dat werk wel de moeite waard? Als u een strategisch opleidingsbeleid wilt opzetten, is het dat zeker. Een nulmeting uitvoeren dient twee doelen:

  • het helpt u te bepalen welke opleidingen nodig zijn;
  • het biedt u de mogelijkheid om achteraf te bepalen wat de opleidingen hebben opgeleverd.

Wat is een nulmeting?

Een nulmeting houdt in dat u de startwaarde bepaalt van iets dat u wilt veranderen. Bij opleiden meet u dus het huidige opleidings- of ontwikkelingsniveau van de werknemers. Zo bepaalt u het startpunt van uw opleidingsbeleid. U gebruikt deze startwaarde vervolgens als uitgangspunt om latere metingen mee te vergelijken en te kijken wat er veranderd is. Een nulmeting is dus noodzakelijk om later objectief te kunnen meten hoe succesvol uw opleidingsbeleid is geweest.

3.1.1 De huidige situatie is het uitgangspunt

nastreven

in kaart ­brengen

De specifieke opleidingsdoelen die u nastreeft zijn direct afgeleid van de strategische organisatiedoelstellingen en eventueel van de afdelingsdoelstellingen. U weet dus wat de situatie is waar u naartoe wilt. U moet echter ook nog weten wat ervoor nodig is om zover te komen. Daarvoor moet u de huidige situatie in kaart brengen. Dat is precies wat u bij een nulmeting doet.

nodig hebben

gewenst ­niveau

verbeteren

Stel, uit de organisatiedoelstellingen van een grote marketingorganisatie vloeit voort dat werknemers in team A en C een drietal competenties hard nodig hebben. Ze moeten beschikken over besluitvaardigheid, discipline en commercieel inzicht. Als HR-professional van deze organisatie bepaalt u in een nulmeting in hoeverre leden uit deze twee teams op dit moment over deze competenties beschikken. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van vragenlijsten of met behulp van een assessment. Op basis van die waarden kunt u kijken hoeveel verbetering nodig is om op het gewenste niveau te komen. Pas daarna zoekt u opleidingen uit die deze competenties gericht helpen verbeteren.

3.1.2 Resultaten kunnen meten

bijschaven

vooruitgang

Ieder strategisch beleid vergt een behoorlijke investering en dat geldt zeker ook voor uw opleidingsbeleid. U investeert niet alleen in het organiseren of inkopen van opleidingen zelf, maar ook in het zorgvuldig formuleren en steeds bijschaven van het beleid. U wilt dus wel zeker weten dat het beleid ook echt succesvol is. Als u echter alleen achteraf meet hoe het met het opleidingsniveau op belangrijke punten gesteld is, weet u nog niets over de vooruitgang van de werknemers. Het zegt u dus niets over het succes van uw opleidingsbeleid.

nulmeting ­herhalen

Terug naar de marketingorganisatie van de vorige paragraaf. De leden van teams A en C hebben hun trainingen en cursussen met succes afgelegd, maar nu vraagt u zich af in hoeverre zij hun competenties ook echt verbeterd hebben. U kunt hun vooruitgang meten door de vragen of assessments die u gebruikte voor de nulmeting, nog eens te herhalen. Zo ziet u precies hoeveel vooruitgang de werknemers hebben geboekt. Als u de doelstellingen van de opleidingen in relatie tot de organisatiedoelstellingen duidelijk genoeg heeft geformuleerd, kunt u ook eenvoudig kijken in hoeverre u met het opleidingsbeleid deze doelen heeft bereikt.

Strategisch opleiden is een proces dat zich steeds herhaalt. Er is geen echt eindpunt. U kunt op vaste tijdstippen resultaten meten en vergelijken met de nulmeting, om de voortgang goed te monitoren.