U bent hier

Onderneming & Personeel
Strategisch opleiden5. Opleidingsplan opstellen5.3 Opleidingsbudgetten vaststellen

5.3 Opleidingsbudgetten vaststellen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2014

zak met geld

Opleiden kost geld. Maar hoe bepaalt de directie eigenlijk hoeveel geld er beschikbaar is? En hoe kunt u deze zak met geld verdelen over de diverse opleidingen die u aanbiedt?

5.3.1 Budgetaanvraag onderbouwen

uitsplitsen

reëel

U heeft goede argumenten nodig om de directie ervan te overtuigen dat u een bepaalde som geld nodig heeft. Daarvoor is het belangrijk dat u het budget uitsplitst, bijvoorbeeld naar periode, afdeling of opleidingsdoel. Het is immers moeilijk om te bewijzen dat u een grote som nodig heeft, als u niet kunt laten zien waaraan u dit wilt uitgeven. Houd ook in het oog wat reëel is om te vragen: als het geld er niet is, heeft vragen om grote budgetten weinig zin.

Als u budget aanvraagt, is het belangrijk dat u het verwachte return on investment bepaalt. De directie zal eerder investeren als de kosten worden terugverdiend.

5.3.2 Budgetten verdelen

aantonen

inschatten

kortere ­periode

doelgroep

Wilt u weten wat u precies voor totaalbudget heeft of wilt u de directie aantonen waar u geld voor nodig heeft? Dan moet u dus budgetten verdelen. U kunt dit op diverse manieren doen. Bovendien kunt u deze manieren combineren om tot een specifieke verdeling te komen.

  • Op basis van het jaarplan kunt u per opleidingsdoel inschatten hoeveel budget u nodig heeft.
  • U kunt ook per tijdsperiode bepalen hoeveel geld u voor opleidingen nodig heeft. Bij een opleidingsjaarplan kunt u meestal volstaan met een totaalbudget voor dat jaar. Veel opleidingen lopen immers langere tijd, waardoor een verdeling over kortere perioden weinig zin heeft.
  • Daarnaast kunt u per afdeling of team vastleggen welk deel van het budget ze kunnen gebruiken. Dit werkt goed als afdelingen hun eigen jaarplan opstellen, zodat u ziet welke onderbouwde plannen iedere afdeling heeft.
  • Een andere optie is dat u per doelgroep binnen het personeelsbestand een bepaald budget beschikbaar stelt. Denk aan oudere werknemers of aan lager opgeleiden. Bij grotere organisaties moet u dit budget mogelijk wel weer over diverse afdelingen verdelen.