U bent hier

Onderneming & Personeel
Functiewaardering en beoordeling4. Functieonderzoek4.4 Referentiefuncties

4.4 Referentiefuncties

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: augustus 2016

afspiegeling

De meeste functiewaarderingssystemen werken niet alleen met gezichtspunten en scores, maar ook met zogenoemde referentiefuncties. Dat is een representatieve groep functies die qua niveau en type een goede afspiegeling zijn van de functies in een organisatie.

referentie­matrix

Met referentie-, norm- of kapstokfuncties werken bespaart tijd en geld, omdat u (of de externe adviseur) ongeveer 25% tot 30% van de functies beschrijft en waardeert. Deze referentiefuncties worden in een referentieraster of referentiematrix gezet, aan de hand waarvan u de overige functies in uw organisatie – die u niet of minder uitvoerig heeft beschreven en gewaardeerd – kunt indelen. Er kan overigens ook voor gekozen worden om een referentiematrix voor de hele branche of bedrijfstak op te stellen.

Functies die niet beschreven en gewaardeerd zijn, kunt u in kaart brengen door werknemers of leidinggevenden vragenformulieren te laten invullen. Vervolgens deelt u deze functies in door ze te vergelijken met één of meerdere beschreven en gewaardeerde referentiefuncties.

Voorwaarden referentiefuncties

Hoe maakt u nu een representatieve selectie van functies die als referentiefuncties kunnen dienen? Houd hierbij rekening met de volgende voorwaarden:

  • De verschillende disciplines of organisatieonderdelen moeten goed vertegenwoordigd zijn.
  • De functies moeten over de verschillende niveaus zijn verdeeld.
  • De functies moeten duidelijk zijn afgebakend voor wat betreft taken, bevoegdheden en beslissingskader en er mag weinig of geen discussie zijn over de inhoud.
  • De functies moeten door meerdere mensen in de organisatie worden vervuld.
  • De referentiefuncties en het bijbehorende referentieraster moeten beschikbaar en raadpleegbaar zijn.