4.1 Systematische aanpak
Functieonderzoek is het vergaren van informatie en het vertalen van deze gegevens naar functiebeschrijvingen. Informatie van leidinggevenden en werknemers is in deze fase onmisbaar. Zij kunnen u immers alles vertellen over de taken en bevoegdheden van de verschillende afdelingen en functies. U ziet er op uw beurt op toe dat taken en bevoegdheden die worden toegeschreven aan de ene afdeling, niet ook aan een andere afdeling worden toegeschreven.
informatie verzamelen
Pak het verzamelen van informatie over functies systematisch aan. Vooral bij grote of complexe organisaties komt dat van pas. Leg vast welke informatiebronnen u gaat gebruiken en zorg dat informatie steeds op dezelfde manier wordt verzameld en verwerkt. Functie-informatie kunt u inwinnen door leidinggevenden en werknemers te ondervragen of vragenlijsten te laten invullen. U kunt zich ook baseren op bestaande functiebeschrijvingen en afdelingsplannen.
Een nadeel van bestaande functiebeschrijvingen is dat die vaak verouderd zijn. Interviews of vragenlijsten zijn meestal een betere afspiegeling van de werkelijkheid. Dit kost wel veel meer tijd en inspanning.