U bent hier

Onderneming & Personeel
Arbowet 20171. Basis van de Arbowet1.4 Gezamenlijk arbobeleid

1.4 Gezamenlijk arbobeleid

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2017

bedrijfspand

toezicht

Is uw organisatie gevestigd in een bedrijfspand waar meerdere werkgevers actief zijn, dan moeten de werkgevers van die afzonderlijke organisaties efficiënt met elkaar samenwerken op het gebied van arbo. Het is van belang dat u samen met de andere organisaties op schrift vermeldt op welke wijze er wordt samengewerkt, welke arbovoorzieningen vereist zijn en wie op welke manier toezicht houdt op die voorzieningen. Kortom: wie doet wat en wat is daarvoor nodig? Denk aan vragen zoals: wie installeert en controleert de nooduitgangsignalering? Wie zorgt voor een blusdeken bij de gemeenschappelijke keuken en wie controleert de houdbaarheid van die deken?

Bedrijfshulpverlening

ontruiming

Ook op het gebied van bedrijfshulpverlening (BHV) kunnen werkgevers samenwerken. U moet ervoor zorgen dat er genoeg BHV’ers zijn voor uw organisatie, maar bij een ontruiming is het goed om samen te werken als er bijvoorbeeld sprake is van gemeenschappelijke ruimtes. In dat geval is er een hoofd-BHV’er die een coördinerende rol heeft. Die rolverdeling moet duidelijk worden gecommuniceerd en bij iedereen bekend zijn.