U bent hier

Onderneming & Administratie
Bedrijfscontinuïteit5. Handelen: eerste hulp bij crisisbestrijding5.6 Evalueren

5.6 Evalueren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier BV Rendement
Publicatiedatum: december 2024

Gedurende een crisis zult u ongetwijfeld inzichten opdoen voor verbeteringen van de processen, de middelen die u hiervoor gebruikt, en de manier waarop u uw werknemers hiervoor inzet.

Evaluatiedossier

Denk bijvoorbeeld aan een restaurant dat voorheen geen thuisbezorgservice had en dat tijdens de crisis op moest zetten. Of een onderneming die zich realiseert dat ze voor de crisis niet digitaal vindbaar was. Deze bevindingen verzamelt u in een evaluatiedossier.

Het is nu tijd schoon schip te maken en dus ook afscheid te nemen van diegene die u in de crisis nooit meer zag of hoorde. Of als u niet gelijk zo rigoureus te werk wilt gaan, vraag eerst eens waarom diegene in de crisis geen zaken meer met u wilde doen.

Interne bedrijfsvoering

inventarisatie

lessen

Ook maakt u na een crisis een extra inventarisatieslag over uw eigen interne bedrijfsvoering. Identificeer welke processen beter hadden gemoeten. Neem iedere afdeling mee, zodat u een duidelijk beeld krijgt van uw gehele onderneming. Welke kwetsbaarheden zijn tijdens de crisis naar boven gekomen? Hoe heeft uw onderneming deze kwetsbaarheden hersteld? Documenteer de bevindingen, zodat u daar lessen uit kunt trekken voor de toekomst.

Aanpassen

innoveren

strategie

Inventariseer ook of uw bv zich tijdens de crisis heeft aangepast aan de veranderde situatie. Welke verbeteringen heeft u doorgevoerd? Bent u gaan innoveren? Wilt u nog werkelijk terug naar de oude situatie? Documenteer de ontwikkelingen die uw bv heeft ondergaan om relevant te blijven tijdens de crisis. Identificeer ook de lessen die u hieruit kunt trekken. Bedenk welke wegen nog te bewandelen zijn om uw bv te professionaliseren en te blijven groeien, en verwerk dat in uw langetermijnstrategie.

Organiseer periodieke trainingen en simulaties om de kennis, expertise en vaardigheden van uw werknemers op peil te houden en de groei van uw bv te stimuleren.