U bent hier

5. Handelen: eerste hulp bij crisisbestrijding

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier BV Rendement
Publicatiedatum: december 2024

In tijden van crisis is niets zeker. Het enige wat u dan denkt is: hoe overleef ik dit? Door de bedrijfsvoering veerkrachtig in te richten, kunt u snel en adequaat reageren op veranderingen. Faciliteer het essentiële en ga creatief om met de zaken die anders zijn geworden dan voorheen. Zo blijft u zo normaal mogelijk werken, maar wel met een innovatieve blik naar de toekomst.

innovatieve oplossing

Juist in tijden van crisis is het goed om te zoeken naar innovatieve oplossingen om uw goederen en diensten te blijven verkopen en om zo de economie draaiende te houden. De vraag naar uw relevantie in crisistijd is gelijk ook de kern van uw bedrijfscontinuïteit: hoe blijft uw bv van waarde voor klanten, werknemers en de maatschappij?

Een crisis vraagt aandacht die u normaal gesproken in andere zaken zou investeren. Dit betekent keuzes maken. Zorg ervoor dat die keuzes voor de lange termijn zijn. Kijk dus verder dan alleen naar vandaag. Inventariseer wat uw kritische processen zijn en wat of wie er nodig zijn om deze processen draaiende te houden. Voorkom waar mogelijk...
Als een crisis (zoals inbraak, brand of een pandemie) u dwingt om uit te wijken naar een ander pand of andere werkplek, moet de inventarisatie zoals hiervoor beschreven compleet zijn. Zorg dat uw kritische middelen voorradig zijn of snel te bestellen zijn en dat u uw kritische processen kunt uitvoeren met behulp van de voor uw bv kritische...
Naast toegang tot uw kritische processen en middelen is heldere communicatie essentieel. IT is hierin slechts een middel dat u kunt inzetten om doelen te bereiken. Sta bewust stil bij de impact die een crisis heeft op het welzijn van uw werknemers. Bepaal samen met hen wat het beste werkt. Onderschat het collegiale contact niet en erken de...
Tijdens crisissituaties zien veel ondernemingen de afname van hun producten of diensten plotseling veranderen. Dit wil echter niet zeggen dat vraag en aanbod ook daadwerkelijk ook afnemen. Afhankelijk van de crisis kunnen die ook tijdelijk worden stilgelegd of getransformeerd. Anticipeer op nieuwe trends door te investeren in productontwikkeling...
Zodra een crisis voorbij is, heeft u weer meer gelegenheid om te investeren in de zaken die voor de crisis prioriteit kregen. Uw eerste prioriteit na de crisis is om met uw bv terug te komen op hetzelfde niveau als voorheen. Inventarisatie In de inventarisatie van uw kritische processen, middelen en personen aan het begin van de crisis heeft u...
Gedurende een crisis zult u ongetwijfeld inzichten opdoen voor verbeteringen van de processen, de middelen die u hiervoor gebruikt, en de manier waarop u uw werknemers hiervoor inzet. Evaluatiedossier Denk bijvoorbeeld aan een restaurant dat voorheen geen thuisbezorgservice had en dat tijdens de crisis op moest zetten. Of een onderneming die zich...
Na de evaluatie (zowel tijdens als na een crisis) moet u nog een vertaalslag maken van de opgedane inzichten naar het doorvoeren van verbeteringen. Zonder verbeteringen zult u achter de feiten aan blijven lopen, wat uiteindelijk kan leiden tot het verlies van relevantie van uw onderneming. Verbeter uw werkzaamheden van de oude situatie, zodat die...