U bent hier

Onderneming & Administratie
Bedrijfscontinuïteit5. Handelen: eerste hulp bij crisisbestrijding5.3 Communiceren

5.3 Communiceren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier BV Rendement
Publicatiedatum: december 2024

welzijn

informeel

Naast toegang tot uw kritische processen en middelen is heldere communicatie essentieel. IT is hierin slechts een middel dat u kunt inzetten om doelen te bereiken. Sta bewust stil bij de impact die een crisis heeft op het welzijn van uw werknemers. Bepaal samen met hen wat het beste werkt. Onderschat het collegiale contact niet en erken de behoefte aan informeel contact.

Ontwikkelingen

fraude

voorbeeldfunctie

Stimuleer ook communicatie over wat er speelt binnen uw onderneming. Bij crisissituaties zoals fraude of een cyberaanval is het belangrijk dat uw werknemers weten hoe uw bv omgaat met de crisis. Het is daarbij ook belangrijk dat zij op de hoogte blijven van de alledaagse ontwikkelingen binnen de afdelingen en projecten. De leidinggevenden vervullen hierbij een voorbeeldfunctie. Ze kunnen het beste wekelijkse updatemomenten organiseren binnen de verschillende teams en tweewekelijkse of maandelijkse updatemomenten tussen de verschillende teams.

Afhankelijk van de omvang van uw bv kan een leidinggevende hier ook vorm aan geven door het schrijven van een nieuwsbrief of wekelijkse updatemail. Meer informatie over soortgelijke situaties leest u in hoofdstuk 10.

Contacten

persoonlijk contact

samenwerking

Richt uw aandacht ook op uw klanten, leveranciers en relaties. Doe dat niet alleen via een brief of e-mail, maar maak het persoonlijk en bel uw contacten. Vraag hoe het met hen gaat qua (financiële) gezondheid en hoe zij hun onderneming draaiende houden: dit zijn tijden die vragen om openhartigheid en oprechte interesse in uw medemens. Zodra u een duidelijk plan van aanpak heeft, vertel dan aan uw contacten wat u doet om de crisis te beteugelen en wat dat inhoudt voor de levering van uw producten en diensten. Geef duidelijkheid en wees transparant over wat ze van u kunnen verwachten qua werkzaamheden en samenwerking.