U bent hier

Onderneming & Administratie
Bedrijfscontinuïteit8. Maak uw personeelsbeleid crisisproof

8. Maak uw personeelsbeleid crisisproof

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier BV Rendement
Publicatiedatum: december 2024

Tijdens een crisis wordt al snel gedacht aan ontslag en vacaturestops, terwijl het juist het personeel is dat de onderneming kan helpen een financieel lastige periode door te komen. Hiervoor is het wel nodig om proactief te handelen en het personeel voor te bereiden op lastigere bedrijfseconomische omstandigheden. Tegelijkertijd kan het geen kwaad om te kijken waar u op personeelskosten kunt besparen zónder drastisch in de arbeidsvoorwaarden te (moeten) snijden.

kostenpost

ervaring

herstel

Voor veel ondernemingen is personeel de grootste kostenpost. In crisistijd – of ter voorbereiding daarop – kan het dan ook verleidelijk zijn om naar de optie ontslag te grijpen. Het nadeel van personeel ontslaan is dat u kennis en ervaring verliest. Na de crisis moet u snel weer op volle sterkte gaan draaien om de verliezen goed te maken. In de praktijk blijkt het dan vaak lastig om uw ex-werknemers weer aan boord te krijgen. Dit betekent dat u nieuw personeel moet gaan werven en inwerken, voordat u weer op het oude niveau kunt ondernemen. Dat is geen ideale uitgangspositie. Focus daarom niet alleen op de crisis op korte termijn, maar ook over het uiteindelijke daaropvolgende herstel.

Als u niet oplet, kunnen personeelskosten ongemerkt hoger oplopen dan goed is voor uw onderneming. Als u wilt besparen op personeelskosten, betekent dit allereerst dat u goed op een rij moet hebben welke kosten aan personeel uw onderneming precies maakt. Vervolgens kunt u kijken wat de mogelijkheden zijn om hierop te besparen zonder dat de...
Het is in het kader van de bedrijfscontinuïteit verstandig om ook rekening te houden met het welzijn van werknemers. Een hoog werknemerswelzijn draagt immers positief bij aan bedrijfseconomische indicatoren. Blijf dus ook in crisistijden op de hoogte van de tevredenheid van uw werknemers door proactief met ze in gesprek te gaan. Vraag wat er goed...
De coronacrisis had ook invloed op een significant deel van werkend Nederland. Tegen de achtergrond van de coronacrisis voltrok zich wat misschien wel het grootste arbeidsexperiment ooit genoemd kan worden: het dringende advies om zo veel mogelijk vanuit huis te werken. 8.3.1 Menselijk aspect Hoewel het digitale werken op afstand tijdens de...
Om een crisisperiode door te komen kunt u aan de hand van de volgende vragen beslissen om de visie, missie en strategie (tijdelijk) aan te passen (en daarop uw personeel): Aan welke producten en diensten is ook behoefte als kopers een smalle beurs hebben? Zijn er producten en diensten die uw onderneming kan leveren, waar ook tijdens economische...
Het kan zijn dat u na een crisisperiode besluit zaken rigoureus anders te gaan aanpakken. U zult dan zonder meer stuiten op weerstand van uw werknemers. Grote veranderingen vragen daarom om tactvolle communicatie. Om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, helpt het als u het personeel duidelijk en transparant informeert tijdens het...