8. Maak uw personeelsbeleid crisisproof
Tijdens een crisis wordt al snel gedacht aan ontslag en vacaturestops, terwijl het juist het personeel is dat de onderneming kan helpen een financieel lastige periode door te komen. Hiervoor is het wel nodig om proactief te handelen en het personeel voor te bereiden op lastigere bedrijfseconomische omstandigheden. Tegelijkertijd kan het geen kwaad om te kijken waar u op personeelskosten kunt besparen zónder drastisch in de arbeidsvoorwaarden te (moeten) snijden.
kostenpost
ervaring
herstel
Voor veel ondernemingen is personeel de grootste kostenpost. In crisistijd – of ter voorbereiding daarop – kan het dan ook verleidelijk zijn om naar de optie ontslag te grijpen. Het nadeel van personeel ontslaan is dat u kennis en ervaring verliest. Na de crisis moet u snel weer op volle sterkte gaan draaien om de verliezen goed te maken. In de praktijk blijkt het dan vaak lastig om uw ex-werknemers weer aan boord te krijgen. Dit betekent dat u nieuw personeel moet gaan werven en inwerken, voordat u weer op het oude niveau kunt ondernemen. Dat is geen ideale uitgangspositie. Focus daarom niet alleen op de crisis op korte termijn, maar ook over het uiteindelijke daaropvolgende herstel.