4.5 Motiveren
doel
Om werkelijk iets gedaan te krijgen van mensen moet u ervoor zorgen dat ze gemotiveerd zijn. Ze moeten weten aan welk doel ze werken en ze moeten voldoende verantwoordelijkheden krijgen, zonder dat ze gaan ‘zwemmen’. Ook moet u aandacht schenken aan de prestaties die ze leveren.
Draagvlak is onmisbaar
nut inzien
Als u iets voor elkaar wilt krijgen met de werknemers die u aanstuurt, heeft u draagvlak nodig. Ze moeten het nut inzien van uw doelen en methodes en bereid zijn om u erbij te helpen. Dat betekent niet dat ze het er altijd volledig mee eens moeten zijn. Als u uw team weet te motiveren om samen iets aan te pakken, bouwt u aan het benodigde draagvlak.
Ingrediënten
Als u iemand motiveert, zet u hem aan tot actie. Hoe u dit het beste doet, is in elke situatie verschillend. Wel is er een aantal algemene ingrediënten die u kunt inzetten om werknemers te motiveren en te enthousiasmeren. Geef aandacht aan de inhoud van het werk van de werknemer. Als iemand werk doet dat slecht bij hem past of hem niet interesseert, neemt zijn motivatie snel af. Daarnaast moet het werk genoeg afwisseling bieden.
Nut
zichtbaar
Leg werknemers ook uit wat het belang is van het werk. De meeste mensen vinden het prettig of belangrijk dat het er iets toe doet wat ze presteren. Soms is dit heel helder, maar in veel gevallen is het directe ‘nut’ van een taak niet meteen zichtbaar. In zo’n geval kunt u bijvoorbeeld aangeven waarom een goede uitvoering van de taak belangrijk is voor de organisatie.
Feedback
voorwaarden
Geef werknemers feedback. Positieve feedback is van groot belang om het gevoel van een werknemer dat hij competent is, te versterken. Verder zijn eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid belangrijke voorwaarden om mensen gemotiveerd te maken en houden.
Zorg dat u werknemers de kans geeft om fouten te maken. Door meteen in te grijpen bij een vergissing, ondermijnt u hun zelfstandigheid en ontneemt u hun de kans om van hun fouten te leren. Laat de werknemer problemen ook in eerste instantie zelf oplossen.
Beloning
motiverende factor
compliment
Een salaris of een bonus is een belangrijke motiverende factor voor werknemers. Sommige organisaties kiezen voor een prestatiebeloning om werknemers te motiveren. U kunt bijvoorbeeld belonen op individuele basis (via periodieke salarisverhogingen of een bonus), op groepsbasis of op basis van de resultaten van de organisatie (winstdeling). Maar: een hoge beloning werkt niet voldoende motiverend als de sfeer slecht is, de baas een zeur is of het werk gevaarlijk is. Ook een welgemeend compliment is een beloning die de motivatie van een werknemer kan vergroten.
Motiveren door coachend leidinggeven
zelf nadenken
Met een coachende manier van leidinggeven laat u werknemers zelfstandig werken. U geeft geen kant-en-klare opdrachten, maar u vraagt mensen om zelf na te denken. U fungeert als adviseur en vraagbaak. Zo neemt de betrokkenheid bijna automatisch toe. Werknemers gaan meedenken over het reilen en zeilen in de organisatie en nemen zelf meer verantwoordelijkheid.