U bent hier

3. Sociale vaardigheden

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: oktober 2024

Sociale vaardigheden zijn erg belangrijk om contact te maken en te onderhouden. Of het nu gaat om kennismaken met een nieuwe zakenrelatie of uw dagelijkse omgang met collega’s. Als anderen u een prettig persoon vinden in de omgang, zal de samenwerking soepeler verlopen. Streeft u naar een soepele samenwerking, dan zult u voldoende aandacht moeten besteden aan vaardigheden als inlevingsvermogen, actief luisteren en de juiste omgangsvormen.

juiste omgang

Iemand die sociaal vaardig is, maakt niet alleen eenvoudig contact met anderen. Daarnaast kan die persoon goed aanvoelen welke omgangsvormen gewenst zijn in een specifieke situatie. Door een juiste omgang met anderen maakt u een goede indruk, zorgt u dat gesprekken soepel verlopen en voorkomt u dat u iemand onbedoeld beledigt.

Als u bij het eerste contact al een verkeerde indruk achterlaat, is het erg moeilijk om dit nog bij te stellen. Denk daarom goed na over uw presentatie. Als u een positieve indruk achterlaat, kunt u het vertrouwen winnen. Zo draagt u bij aan een positief imago van uw onderneming.

Omgangsvormen zijn cultureel bepaald. Ze kunnen daarom in ieder land en zelfs in iedere laag van de bevolking verschillen. Voor uw loopbaan is het belangrijk dat u in ieder geval de omgangsvormen beheerst die gelden voor de groepen waarmee u zakelijk gezien vaak te maken heeft. 3.1.1 Begroeten Het sociale contact begint uiteraard met een...
Bij sociale vaardigheden denkt u waarschijnlijk vooral aan kwaliteiten als welbespraaktheid en correct reageren op anderen. Maar vergeet het effect van non-verbale communicatie niet. Zonder een woord te spreken, zegt u namelijk al veel. Het loont daarom de moeite om bewust bezig te zijn met uw lichaamstaal. Lichaamshouding Zorg dat u een open,...
Sociale vaardigheden zijn voor een groot deel afhankelijk van uw vermogen om u in te leven in een ander. Bovendien is het belangrijk dat u laat zien dat u zich kunt verplaatsen in de ander. Dit doet u door uw taalgebruik en lichaamstaal aan te passen. Inlevingsvermogen betekent dus dat u rekening houdt met de gevoelens, emoties en behoeftes van de...
Naast inlevingsvermogen is luisteren een basale sociale vaardigheid. Uw gesprekspartner zal zich niet bepaald gewaardeerd gezelschap voelen als hij merkt dat u amper naar hem luistert. Ook wekt het behoorlijk wat irritatie als u de ander continu in de rede valt. Geef de ander dus de ruimte om te spreken. U kunt de ander ook stimuleren om meer te...
Soms ontkomt u er niet aan om kritiek op iemand te uiten. Om de relatie met de ander niet te verpesten, moet u dit goed aanpakken: Draai niet om de zaken heen, leg gewoon duidelijk uit waar u kritiek op heeft en waarom. Toon begrip, bijvoorbeeld door aan te geven dat u het niet met de keuze van de ander eens bent, maar dat u zijn beweegredenen wel...
Door complimenten te geven kunt u een goede indruk maken en een positieve sfeer creëren. Maar dan moet u wel weten hoe en wanneer u het beste complimenten aan een ander kunt geven. Bent u degene die een complimentje krijgt, dan is het belangrijk om hier goed op te reageren. Compliment geven Een compliment geven kost weinig tijd en moeite, terwijl...
Wilt u de ander beïnvloeden of hem overtuigen van uw visie, dan moet u sterk in uw schoenen staan. U moet uw argumenten dan wel goed weten te brengen. Hoewel sommigen hier een natuurlijk talent voor lijken te hebben, is het helder formuleren van argumenten een vaardigheid die u ook prima zelf kunt verbeteren. Met een goede voorbereiding komt u al...