U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Leiderschap9. Leiding geven aan uw medewerkers9.1 Sociale vaardigheden

9.1 Sociale vaardigheden

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2016

charisma

Een belangrijke competentie om goed leiding te kunnen geven is beschikken over goede sociale en communicatieve vaardigheden. Uit onderzoek blijkt ook dat leidinggevenden met goede sociale vaardigheden betere resultaten neerzetten. Het is prettig als u gezegend bent met een flinke dosis charisma, maar sociale vaardigheden kunt u zich ook eigen maken. Omgaan met verschillen, goed kunnen luisteren, integer handelen, u kwetsbaar opstellen en goed kunnen samenwerken zijn een aantal van die belangrijke sociale leiderschapscompetenties.

Vaardigheden verbeteren

bewust

luisteren

lichaams­houding

geduld

duidelijk en eerlijk

assertief

inlevings­vermogen

Als u uw sociale vaardigheden wilt oefenen, is het belangrijk dat u zich bewust bent van uw gedrag. Dit is extra belangrijk als u leidinggeeft, want uw gedrag is een voorbeeld voor anderen. Als u met uw medewerkers praat, wees u dan bewust van uw eigen gedachten en gevoelens. Voelde u zich eerder ongemakkelijk, probeer dit gevoel dan in een andere situatie om te draaien naar positieve emoties en daarmee ander gedrag. Andere methodes zijn de volgende:

  • Het is belangrijk dat u zich oefent om goed naar anderen te luisteren. Zo komt u geïnteresseerd over en zullen mensen gemakkelijker met u communiceren. Ze zullen u eerder zien als een betrokken en sociaal leider.
  • Denk aan uw lichaamshouding. Uw houding bepaalt voor zeker 50% uw communicatie. Een open en zelfverzekerde maar vriendelijke houding en oogcontact met uw gesprekspartner zorgen ervoor dat u gemakkelijker benaderbaar bent.
  • Niet iedereen is even snel van begrip en pikt uw aanwijzingen direct op. Probeer echter altijd geduld op te brengen, want met ongeduld bereikt u niets.
  • Om het vertrouwen van medewerkers te winnen en behouden, moet u duidelijk en eerlijk zijn. Zorg ervoor dat medewerkers op u kunnen bouwen en dat u geen ‘verborgen agenda’ heeft. Als iets u niet zint, communiceer dit dan direct, rustig en oprecht.
  • Wees assertief zonder agressief over te komen. Zo straalt u zelfvertrouwen uit, maar blijft u voor anderen wel benaderbaar.
  • Werk aan uw inlevingsvermogen. Als leidinggevende heeft u te maken met mensen met verschillende achtergronden en karakters. Om anderen te begrijpen en op hun gevoelens in te spelen, moet u zich kunnen inleven in andermans motieven.

Netwerken is te leren!

Bij het opbouwen van relaties, in de volksmond ‘netwerken’, zijn sterke sociale en communicatieve vaardigheden van groot belang. Als manager zult u vaak het voortouw nemen in netwerkactiviteiten, zult u klantrelaties onderhouden, of presentaties geven. Als u van nature niet zo assertief bent in contact leggen, zult u dit uzelf moeten aanleren. Er bestaan talloze cursussen en trainingen op dit gebied, maar de belangrijkste tip is: gewoon doen! Train uzelf in sociale situaties en u zult zien dat het u steeds gemakkelijker af gaat.