U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Leiderschap9. Leiding geven aan uw medewerkers9.10 Organiseren

9.10 Organiseren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2016

doelen ­bereiken

prioriteiten

Organiseren en plannen zijn belangrijke vaardigheden voor leidinggevenden. U stelt doelen op en u maakt een plan om deze doelen te bereiken. Daarna zet u het plan in werking door te organiseren: wie doet wat en wanneer? Om goed te kunnen organiseren heeft u een aantal basisvaardigheden nodig, zoals prioriteiten stellen, de benodigde tijd goed kunnen inschatten en op tijd kunnen bijsturen als dat nodig is.

Praktische zaken

Veel leidinggevenden hebben de luxe van een eigen secretaresse, die de e-mailbox beheert, vergaderingen plant en telefoongesprekken regelt. Maar als u deze praktische taken zelf moet doen, is het zaak dat u goed leert plannen en organiseren. Dit dossier kan onmogelijk alle praktische taken behandelen waarmee u mogelijk dagelijks te maken krijgt. Alleen al over het effectief lezen en beantwoorden van e-mails zijn boeken vol geschreven. Wilt u beter leren organiseren, overweeg dan een cursus timemanagement of verdiep u in de ins en outs van computerprogramma’s zoals Outlook.