U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Leiderschap9. Leiding geven aan uw medewerkers9.8 Relativeringsvermogen

9.8 Relativeringsvermogen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2016

tegenslagen

Als u denkt dat stress bij uw werk hoort, beseft u niet hoeveel invloed dit heeft op de manier waarop u uw werk uitvoert. Als u niet goed kunt omgaan met problemen, tegenslagen of veranderingen, uit zich dit uiteindelijk in lichamelijke problemen en een verminderde werkeffectiviteit. In een continu veranderende omgeving is het vermogen om te relativeren en problemen in perspectief te zien een waardevolle competentie. Hoe versterkt u deze competentie en wat kunt u hier vervolgens mee bereiken?

9.8.1 Omgaan met problemen

denkpatronen

Allemaal hebben we vaste denk- en gedragspatronen, waardoor we in een bepaalde situatie automatisch op dezelfde manier reageren. Als u de neiging heeft om boos of gestrest te worden als dingen niet gaan zoals u wilt, is het moeilijk hier verandering in te brengen. Onbewust bent u nu eenmaal gewend om te doen wat u altijd doet. Om dit soort vaste patronen te doorbreken, moet u uw gedrag leren herkennen.

Stapje terug

zelfreflectie

Zet in een lastige werksituatie regelmatig een stapje terug en observeer uw eigen reactie. Let goed op uw hartslag, ademhaling en spierspanning en pas deze bewust aan tot u meer ontspannen bent. U zult ook merken dat u de situatie vervolgens beter kunt relativeren.

Leren relativeren

Relativeringsvermogen zorgt ervoor dat u beter omgaat met boosheid, stress en andere negatieve gevoelens. U bent hierdoor onverwachte situaties ook gemakkelijker de baas, omdat u rationeler en objectiever bent. Gevolg is dat u ook beter kunt schakelen.

De positieve gedachtegang die u bereikt door te relativeren, bevordert bovendien creatief en oplossingsgericht denken. Met uw uitstraling en gedrag op de werkvloer beïnvloedt u ook het werkgedrag van uw medewerkers. Als zij zien dat u rustig en objectief blijft in lastige situaties, zal het voor hen gemakkelijker zijn om op dezelfde manier te reageren.

9.8.2 Communicatie

Ook in de communicatie met uw medewerkers kunt u gebruikmaken van uw relativeringsvermogen. Heeft een medewerker een opdracht niet naar behoren uitgevoerd, trek dan niet meteen uw conclusies. Blijf kalm en bekijk het probleem vanuit het perspectief van uw medewerker.

Positieve manier

aanpak

Ga vervolgens op een positieve manier het gesprek aan met uw medewerker over de aanpak van de opdracht en vooral: hoe zou hij het de volgende keer anders doen? Geef hierbij ook uw eigen fouten toe. Iedereen werkt nu eenmaal anders en uw manier om iets aan te pakken hoeft niet altijd de beste manier te zijn.

Actie ondernemen!

Maak een probleem kleiner door een lijst te maken met mogelijke oplossingen. Zo heeft u een concrete actielijst en kunt u rationeel te werk gaan.

  • Probeer niet te piekeren: als u een probleem niet meteen kunt aanpakken, accepteer dit dan en zet het uit uw hoofd.
  • Blijf niet vastzitten in een negatieve spiraal. Organiseer een actieve brainstormsessie met uw medewerkers. Houd hierbij aan dat foute ideeën niet bestaan en zorg voor een positieve sfeer.
  • Zie een probleem als een kans. Door met uw team samen te werken aan een oplossing ontstaat synergie. Bovendien versterkt dit de teamspirit.
  • Maak gebruik van het zogenoemde ‘omdenken’: maak een lijst van alle positieve aspecten van een situatie of een probleem. Zo verschuift uw focus en bent u ruimdenkender.