4. De Coachingscirkel
De Coachingscirkel is een gespreksmodel voor coaching. Met het model helpt u een medewerker inzicht te krijgen in zijn denken en doen. U geeft hem telkens nieuwe opdrachten, waarmee hij nieuwe inzichten krijgt en zelf oplossingen kan bedenken voor zaken waar hij tegenaan loopt. Goed en effectief coachen is een kunst. Daarom is basiskennis van het coachingsvak voor u een must!
verantwoordelijkheid
Met coaching kunt u de kwaliteiten van medewerkers ontwikkelen. Of u nu zelf coacht of een coach inhuurt, de verantwoordelijkheid voor ontwikkeling ligt bij een medewerker zelf. Het is de bedoeling dat de gecoachte tijdens het proces minder afhankelijk wordt van de coach.
Effectieve gesprekken
wiel uitvinden
gedrag aanpassen
Gelukkig hoeft u als beginnend coach niet zelf het wiel uit te vinden. Er zijn behoorlijk wat technieken en gespreksmodellen uitgedacht, die u kunnen helpen een coachingstraject vorm te geven. De Coachingscirkel is een nuttig instrument om tot effectieve gesprekken te komen. U stelt concrete vragen en een medewerker reageert daarop met voorbeelden. Het is bedoeling dat hij zo zelf inzicht krijgt in zijn handelen, en eventueel zijn gedrag kan aanpassen.