4.4 Ontwikkel uw sociale vaardigheden
handelen
Mensen hebben dagelijks behoefte aan contact en aandacht. Als OR-lid kunt u daarvan gebruikmaken door bewust contacten te zoeken. De kunst is dan om vooral te luisteren. Veel mensen waarderen dat. Goed luisteren is niet makkelijk: u wilt ook graag van alles vertellen. Als OR-lid heeft u de taak om mee te denken en te beslissen in het belang van de werknemers en de organisatie. Omdat u steeds moet handelen in het belang van beide partijen, is het zo belangrijk dat u goed hoort wat er speelt en leeft. Maak daar dus werk van.
4.4.1 Actief luisteren
creativiteit
Luisteren is niet alleen horen wat een ander zegt, maar vooral begrijpen wat hij zegt. En dat maakt het een intensieve bezigheid. Door adequaat te reageren, toont u begrip, stemt u in of laat u weten dat u iets nog niet helemaal duidelijk vindt. Door goed door te vragen, ontvangt u weer nieuwe waardevolle informatie. Een vraag als: wat kan de bestuurder of de OR hiermee, dwingt tot meedenken en creativiteit. Luisteren kunt u leren en oefenen.
4.4.2 Een gesprek voeren
positie
Komt u terecht in een gesprek over de onderneming en de OR, wees u dan bewust van uw positie. Uw collega’s weten dat u in de OR zit en willen iets van u. Ze willen u misschien wel beïnvloeden, voor hun karretje spannen of in vertrouwen nemen. U bent een persoon geworden met een zekere macht. Daarnaast heeft u een soort vertrouwenspositie gekregen.
U bent in zo’n gesprek de woordvoerder en ambassadeur van de hele OR. Daarnaast wil de bestuurder het liefst dat u zijn woordvoerder bent. Dat u zijn beleid en plannen omarmt en uitdraagt. Dat kan natuurlijk alleen als de OR het eens is met die plannen. De bestuurder zal eerst en vooral via zijn eigen lijnen en leidinggevenden voor informatie en toelichting moeten zorgen.
Oefen voor uzelf een gesprek vanuit het oogpunt hoe u het OR-werk ermee kunt dienen. Neem als uitgangspunt het werkplan en de visie van de OR.
4.4.3 Observeren
middenkader
U hoeft niet constant in gesprek met anderen om informatie te krijgen. Soms komt u met observeren heel ver. Zo kunt u mensen en hun werk observeren of de manier waarop de organisatie wordt bestuurd. Hoe liggen de verhoudingen? Hoe gaat het tussen leidinggevenden en de ‘gewone’ werknemers? Kijk ook naar het middenkader, de directieleden of de commissarissen (toezichthouders). Hoe gaan zij met elkaar om? Waar leggen ze de nadruk op? Waarover praten ze liever niet? Merkt u een bepalend informeel circuit waarbij onderlinge relaties zorgen voor besluiten en acties?
Al dit luister- en observatiewerk is niet vrijblijvend. U moet het willen delen met de rest van de OR. Vergelijk uw inzichten met elkaar. Uiteindelijk kunt u dan tot gezamenlijke inzichten komen. En op basis daarvan kunt u actie ondernemen.