4.2 Wat kunt en mag u wel doen?
gesprekspartner
De OR is een belangrijke gesprekspartner van de leiding van de organisatie. In veel organisaties zien de bestuurder en het management de OR als een belangrijke en waardevolle (overleg)partij. Om uw toegevoegde waarde te laten zien, moet u weten wat u wel kunt, mag en zelfs moet doen.
4.2.1 Netwerken
invloed
Veel OR’en richten zich in hun interne netwerk hoofdzakelijk tot de bestuurder. Toch is het verstandig om het netwerk uit te breiden met andere (schakel)functies binnen de organisatie, zoals de bedrijfsleider, de HR-manager, de raad van commissarissen en natuurlijk de achterban. Alleen op die manier kunt u de invloed van uw OR echt vergroten. Kijk daarnaast naar interessante partijen buiten de organisatie.
4.2.2 Contact met de achterban
opinieleiders
vertrouwenspersoon
Het onderhouden van contact met de achterban vraagt om vertrouwensvolle relaties. Niet iedere collega levert zinvolle bijdragen of informatie. In iedere groep en afdeling zijn echter zogenoemde ‘opinieleiders’. Die durven uit te spreken wat veel andere werknemers ook denken en vinden. Daardoor genieten zij vaak een behoorlijk draagvlak. Maak binnen de OR een plan en een overzicht van alle netwerkcontacten. Bedenk dat u als OR-lid een soort vertrouwenspersoon bent. U kunt veel te horen krijgen wat niet direct bruikbaar is. Verdeel de werkzaamheden die noodzakelijk zijn om relaties op te bouwen.
Wilt u gaan netwerken, stel uzelf dan altijd de vraag: wat kan ik voor de ander betekenen? Door vanuit die houding een contact en een relatie op te bouwen, krijgt u al snel meer terug dan u erin stopt.
4.2.3 Kijk verder dan uw directe collega’s
Uw contact reikt verder dan de bestuurder en achterban. Denk daarbij aan partijen als de raad van commissarissen (of toezicht), de arbodienst en Inspectie SZW, de vakbonden, belangrijke klanten en leveranciers, gepensioneerden, overheden waarmee de organisatie te maken heeft en ga zo maar door. Ook de HR-afdeling is een belangrijke partij voor uw OR. Een groot deel van hun taken en aandachtsgebieden overlappen met het OR-werk.
specialismen
Om het eigen werk enigszins in goede banen te leiden, is het slim om vanuit de OR de taken en specialismen onderling te verdelen. Zorg dus dat u voor uw eigen specialisme de goede contacten kent, opbouwt en onderhoudt. Het kost tijd en discipline, maar uiteindelijk leidt het tot een schat aan informatie
Bespreek binnen uw OR de mogelijkheden om social media in te zetten. Een goed voorbeeld is het peilen van meningen via polls. Voor welk platform u ook kiest: zorg wel dat u het goed afschermt voor de buitenwereld!
4.2.4 Netwerken is lobbyen
draagvlak
Informatie ontvangen is nuttig, maar de OR moet ook zijn eigen visie en standpunten uitdragen. Soms nog voordat een beslissing is genomen om draagvlak te verzamelen. Op momenten dat er beslissingen vallen of worden voorbereid, zijn uw kansen op invloed het grootst. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van de begroting en het bespreken van de jaarplannen over het afgelopen jaar. Veel OR’en hebben een communicatieplan, waarmee ze de achterban op de hoogte houden via agenda’s, notulen en nieuws. Een kritische OR vraagt zich af: welke successen hebben we onlangs behaald?
Zoek uit hoe het MT de begroting van komend jaar opstelt. Wanneer is een goed moment voor beïnvloeding en bij wie kunt u terecht? Bespreek dit ook binnen de OR.
4.2.5 Scouten en bouwen
kwaliteiten
In uw contact met de achterban is het slim om in de gaten te houden wat de kwaliteiten van uw gesprekspartners zijn. De kans is groot dat u spreekt met toekomstige OR-leden. Door hen respectvol te benaderen en te betrekken bij het OR-werk bereidt u hen voor op een potentieel OR-lidmaatschap.
Kijk naar commissieleden die niet in de OR zitten
Een andere mogelijkheid ligt in het commissiewerk. De officiële OR-commissies mogen ook leden bevatten die niet in de OR zitten. Dat kunnen dus collega’s zijn die vanwege hun deskundigheid een bijdrage leveren. Een derde motief voor dit opbouwwerk ligt in de OR-taak om de participatie van werknemers bij het werk, de onderneming en de organisatie te bevorderen. Voorstellen voor projectgroepen met deelname van diverse geledingen van werknemers is hiervan een voorbeeld.