9.1 Sociale vaardigheden
analyseren
Met alleen een vlotte babbel komt u er niet. U moet ook cognitief sterk zijn, problemen goed kunnen analyseren en informatie snel kunnen verwerken en toepassen. Dit vraagt om goede analytische en sociale vaardigheden.
Een gezonde portie relativeringsvermogen en stressbestendigheid zijn cruciaal in uw functie als leidinggevende. Heeft u de neiging om meteen boos of gestrest te worden als dingen niet gaan zoals u wilt, dan zal leidinggeven een zware kluif voor u zijn.
Voer een zelfanalyse uit en word een goede leider
communicatiestijl
Een belangrijke vaardigheid voor leidinggevenden is het vermogen om kritisch naar zichzelf te kijken. Wat is uw communicatiestijl? Hoe zit uw persoonlijkheid in elkaar en hoe beïnvloedt dit uw stijl van leidinggeven? Met welke werknemers kunt u goed overweg en met welke wat minder? Hoe komt dit? In hoofdstuk 3 tot en met hoofdstuk 7 van dit dossier vindt u een aantal modellen om inzicht te krijgen in uw eigen persoonlijkheid en in die van uw teamleden. Doe er uw voordeel mee!
9.1.1 Vaardigheden en resultaten
charisma
Een belangrijke competentie om goed leiding te kunnen geven is het beschikken over goede sociale en communicatieve vaardigheden met een sterke focus op een doel. Uit onderzoek blijkt dat leidinggevenden met goede sociale vaardigheden betere resultaten neerzetten.
Het is prettig als u gezegend bent met een flinke dosis charisma, maar sociale vaardigheden kunt u zich ook eigen maken. Omgaan met verschillen, goed kunnen luisteren, integer handelen, u kwetsbaar opstellen en goed kunnen samenwerken zijn een aantal van die belangrijke sociale leiderschapscompetenties.
9.1.2 Vaardigheden verbeteren
bewust
ongemakkelijk
Als u uw sociale vaardigheden wilt oefenen, is het belangrijk dat u zich bewust bent van uw gedrag. Dit is extra belangrijk als u leidinggeeft, want uw gedrag is een voorbeeld voor anderen. Als u met uw werknemers praat, wees u dan bewust van uw eigen gedachten en gevoelens.
geduld
assertief
inleven
Voelde u zich ongemakkelijk, probeer dit gevoel dan in een andere situatie om te draaien naar positieve emoties en daarmee ander gedrag. Andere methodes zijn de volgende:
- Het is belangrijk dat u zich oefent om goed naar anderen te luisteren. Zo komt u geïnteresseerd over en zullen mensen gemakkelijker met u communiceren. Ze zullen u eerder zien als een betrokken en sociaal leider.
- Denk aan uw lichaamshouding. Uw houding bepaalt voor zeker 50% uw communicatie. Een open en zelfverzekerde maar vriendelijke houding en oogcontact met uw gesprekspartner zorgen ervoor dat u gemakkelijker benaderbaar bent.
- Niet iedereen is even snel van begrip en pikt uw aanwijzingen direct op. Probeer echter altijd geduld op te brengen, want met ongeduld bereikt u niets.
- Om het vertrouwen van werknemers te winnen en te behouden, moet u duidelijk en eerlijk zijn. Zorg ervoor dat werknemers op u kunnen bouwen en dat u geen ‘verborgen agenda’ heeft. Als iets u niet zint, communiceer dit dan direct, rustig en oprecht.
- Wees assertief zonder agressief over te komen. Zo straalt u zelfvertrouwen uit, maar blijft u voor anderen wel benaderbaar.
- Werk aan uw inlevingsvermogen. Als leidinggevende heeft u te maken met mensen met verschillende achtergronden en karakters. Om anderen te begrijpen en op hun gevoelens in te spelen, moet u zich kunnen inleven in andermans motieven.
Train uzelf in sociale situaties
contact
Bij het opbouwen van relaties, in de volksmond ‘netwerken’, zijn sterke sociale en communicatieve vaardigheden van groot belang. Als leidinggevende zult u vaak het voortouw nemen in netwerkactiviteiten, zult u klantrelaties onderhouden, of presentaties geven. Als u van nature niet zo assertief bent in contact leggen, zult u dit uzelf moeten aanleren. Er bestaan talloze cursussen en trainingen op dit gebied, maar de belangrijkste tip is: gewoon doen! Train uzelf in sociale situaties en u zult zien dat het u steeds gemakkelijker afgaat.