U bent hier

3. Moeiteloos praten met het communicatiestijlenmodel

Laatst gewijzigd: mei 2021

Elke werknemer heeft zijn eigen communicatiestijl. U zult merken dat u daarom met de een makkelijker kan praten dan met de ander. Verloopt een gesprek stroef, dan komt uw boodschap minder goed over. Om dat te voorkomen kunt u aan de hand van het Communicatiestijlenmodel onderzoeken wat uw manier van communiceren is en wat die van de ander is. Vervolgens kunt u uw manier van communiceren aanpassen zonder dat u zich anders voor hoeft te doen.

presenteren

Assertief of bescheiden, ad rem of voorzichtig, extravert of introvert: u herkent ongetwijfeld dat mensen zich op verschillende manieren presenteren en dus ook op verschillende manieren met elkaar communiceren.

Het Communicatiestijlenmodel is een praktisch model waarmee u uw eigen communicatiestijl en die van anderen kunt leren herkennen. Het model helpt u bovendien effectiever te communiceren, omdat u uw eigen communicatiestijl beter kunt afstemmen op uw gesprekspartner(s). Social Style Model Het Communicatiestijlenmodel is ontstaan vanuit het...
Het Communicatiestijlenmodel deelt communicatie tussen mensen in op basis van twee zogenoemde gedragsdimensies. Dit is een eerste onderscheid op basis van wát iemand zegt, de inhoud dus, en welke ruimte hij inneemt in de communicatie. 3.2.1 Inhoud Een belangrijk herkenningspunt bij een communicatiestijl is de inhoud van de communicatie. Is deze...
De twee dimensies vormen in verschillende combinaties de basis van de vier communicatiestijlen van het Communicatiemodel. De expressieve stijl; deze stijl is een combinatie van ruimtenemend en uitend gedrag. U kent vast werknemers die de ‘clown’ uithangen, veel grapjes maken en impulsief reageren. Vaak zijn mensen met een expressieve stijl ook wat...
Een belangrijk onderdeel van het Communicatiestijlenmodel is het begrip ‘wendbaarheid’. Dit is de mate waarin u uw eigen communicatiestijl (deels) aanpast aan de stijl van iemand anders. Wendbaar zijn betekent niet dat u zichzelf moet verloochenen, dat u zich anders moet voordoen dan u daadwerkelijk bent of u volledig aan moet passen aan uw...
De vier genoemde communicatiestijlen zijn niet in beton gegoten. Er kunnen situaties zijn dat mensen extremer reageren dan u van hen gewend bent. Meestal gebeurt dit onder invloed van spanning of stress. In de termen van het Communicatiestijlenmodel worden dit de ‘uitwijkstijlen’ genoemd. Bij elke communicatiestijl hoort een specifieke...