U bent hier

11. Veranderingen in goede banen leiden

Laatst gewijzigd: mei 2021

Nieuwe werkafspraken, de komst van een ICT-systeem of een fusie: elke organisatie bereikt vroeg of laat een punt waarop het tijd is om dingen anders aan te pakken. Het is dan aan u om alle werknemers mee te laten veranderen. Dit kan lastig zijn, zeker als de wijzigingen worden opgelegd, maar tegelijkertijd is het een leerproces. Schroom niet om de veranderingen regelmatig te bespreken. Daarmee bouwt u vertrouwen op.

verandermoe

Er zijn talloze boeken, artikelen en cursussen over verandermanagement, maar de praktijk blijft lastig. Mensen veranderen nu eenmaal niet graag, Maar organisaties streven ernaar om continu te verbeteren, en daarmee ook continu te veranderen. Het gevaar dat dit met zich meebrengt, is dat werknemers ‘verandermoe’ worden. Het ene project is nog niet afgerond of er komt weer een andere vernieuwing aan. Ga daarom zorgvuldig om met veranderingen en betrek uw werknemers zo veel mogelijk bij de uitvoering.

Verandermanagement is een breed begrip, maar gaat in de kern om het beheersen van veranderingen in organisaties. Dit klinkt gemakkelijk, maar mensen zijn van nature niet gericht op verandering. Soms zien werknemers de noodzaak niet van de verandering, of ze hebben zelf andere ideeën over wat er anders kan. Het beheersen en succesvol invoeren van...
Als u veranderingen wilt doorvoeren, moet u niet opkijken van weerstand onder werknemers. Verzet komt meestal niet voort uit koppigheid of om opzettelijk dwars te liggen, maar uit onbegrip over wat de veranderaar wil, waarom hij dat wil, en hoe hij dat wil. Werknemers denken bijvoorbeeld slechter te worden van de verandering, of er is veel...
Voor u als leidinggevende is het essentieel dat u uw werknemers meeneemt in het veranderproces. Als werknemers zich slachtoffer voelen van een verandering, is de kans groot dat hun bijdrage daaraan niet positief zal zijn. En omgekeerd: mensen die zich onderdeel voelen van het proces en worden uitgenodigd om mee te denken en mee te doen, zullen...
In een model dat gebaseerd is op een theorie van de Zwitserse psycholoog Carl Jung, wordt de persoonlijkheid van uw werknemers met behulp van kleuren uitgedrukt (zie ook hoofdstuk 5). Werknemers met een extraverte voorkeur zullen volgens dit model hoog scoren op ‘rood’ of ‘geel’. Introverte werknemers zullen juist veel ‘blauw’ of ‘groen’ terugzien...