U bent hier

4. Inzicht verwerven via de Coachingscirkel

Laatst gewijzigd: mei 2021

Een leidinggevende fungeert steeds meer ook als coach voor zijn werknemers. Coaching is wel een vak apart, dus enige basiskennis is een must. Die kennis is nodig voor het gebruik van de Coachingscirkel. Een handig model om werknemers te helpen inzicht te krijgen in hun denken en doen aan de hand van opdrachten. Zo kunnen ze zelf oplossingen bedenken voor zaken waar ze tegenaan lopen.

verantwoordelijkheid

Met coaching kunt u de kwaliteiten van werknemers ontwikkelen. Of u nu zelf coacht of een coach inhuurt, de verantwoordelijkheid voor ontwikkeling ligt bij een werknemer zelf. Het is de bedoeling dat de gecoachte tijdens het proces minder afhankelijk wordt van de coach.

Coaching is enorm in opkomst. Steeds meer werknemers willen uitzoeken wie ze precies ‘zijn’, waarom ze doen zoals ze doen, of ze zoeken naar steun en praktisch advies in lastige situaties. Coaching is geen theekransje waarbij een coach vrijblijvend de zorgen en problemen van de gecoachte aanhoort. Het is ook geen diepgaande psychotherapie waarbij...
De Coachingscirkel is een hulpmiddel om effectieve coachingsgesprekken te voeren. Past u deze methode toe, dan doorloopt u achtereenvolgens steeds vier fasen. Bij elke fase horen vragen die u als coach kunt stellen. 4.2.1 Ervaren De eerste fase in de Coachingscirkel gaat om het delen van een concrete ervaring. Bespreek met een werknemer een...