U bent hier

4.1 De basis van coaching

Laatst gewijzigd: mei 2021

opkomst

theekransje

Coaching is enorm in opkomst. Steeds meer werknemers willen uitzoeken wie ze precies ‘zijn’, waarom ze doen zoals ze doen, of ze zoeken naar steun en praktisch advies in lastige situaties. Coaching is geen theekransje waarbij een coach vrijblijvend de zorgen en problemen van de gecoachte aanhoort. Het is ook geen diepgaande psychotherapie waarbij jeugdproblemen worden geanalyseerd.

4.1.1 Leervraag

techniek

De basis van coaching ligt in een duidelijke leervraag: een werknemer wil iets leren en de coach begeleidt hem daarbij. De coach probeert het beste uit de gecoachte te halen zodat hij effectief kan functioneren, zowel in zijn werk als privé. Gelukkig hoeft u als beginnend coach niet zelf het wiel uit te vinden. Er zijn behoorlijk wat technieken en gespreksmodellen uitgedacht, die u kunnen helpen om een coachingstraject vorm te geven.

Instrument

effectief

De Coachingscirkel is een nuttig instrument om tot effectieve gesprekken te komen. U stelt concrete vragen en een werknemer reageert daarop met voorbeelden. Het is de bedoeling dat hij zo zelf inzicht krijgt in zijn handelen, en eventueel zijn gedrag kan aanpassen.

Een werknemer bepaalt zelf het moment van zelfinzicht. Door de juiste vragen te stellen, kunt u meehelpen aan een doorbraak, maar het kwartje moet bij hem zelf vallen.

4.1.2 Coachingstijlen

benadering

aanpak

De uitdaging van coaching is dat elke werknemer een andere benadering nodig heeft. Een doener heeft baat bij een coach met een begripvolle houding, een denker heeft juist behoefte aan een meer sturende of confronterende coach. U moet daarom verschillende coachingsstijlen en gesprekstechnieken beheersen en herkennen welke methode werkt bij de werknemer die voor u zit. Ook moet u van aanpak of houding kunnen veranderen als de situatie daarom vraagt.

4.1.3 Vaardigheden

luisteren

Om goed als coach te kunnen functioneren is een aantal basisvaardigheden vereist, zoals goed kunnen luisteren, kunnen reflecteren en analyseren en de juiste vragen kunnen stellen. Goed coachen is een kunst. Een slechte coach neemt de regie over van de gecoachte en stuurt hem in een bepaalde richting. Een goede coach helpt de gecoachte om zelf met oplossingen te komen. U moet oefenen met gesprekstechnieken en u moet uw eigen gedragingen kritisch durven bekijken. Goed contact tussen u en de gecoachte is daarbij van onschatbare waarde. Investeer dus in uw coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken.