U bent hier

2. Van theorie naar praktijk

Laatst gewijzigd: mei 2021

Bij het ontwikkelen van uw leiderschapsstijl kunt u inspiratie opdoen uit de vele boeken die er bestaan over leiderschap en management. Het kan echter veel tijd kosten om daar doorheen te ploeteren en om stijlen uit te proberen. Daarom vindt u in dit hoofdstuk een overzicht van een aantal veelgebruikte leiderschapsstijlen en de theorieën erachter. Op die manier kunt u voor uzelf bepalen welke invulling u wilt geven aan uw rol als leidinggevende.

gelijkwaardig

Leiderschap is een thema dat mensen al eeuwenlang bezighoudt. Niet vreemd: ideeën over leiderschap hebben een beperkte houdbaarheid door maatschappelijke veranderingen. Zo is het klakkeloos gehoorzamen van een baas tegenwoordig ‘not done’, een gelijkwaardige werkrelatie is de norm geworden en eigen initiatief van werknemers wordt juist gewaardeerd in plaats van afgestraft!

Bent u beginnend leidinggevende, dan bent u aanvankelijk vooral veel bezig zijn met het zoeken naar uw eigen leiderschapsstijl. Er is niet één manier van leidinggeven die het beste werkt. U moet zelf kijken welke leiderschapsstijl het beste past bij u én uw werknemers.

Over leiderschap zijn veel verschillende theorieën ontwikkeld. Deze theorieën lijken op het eerste gezicht behoorlijk van elkaar te verschillen, maar toch is er een aantal thema’s en concepten te ontdekken die telkens terugkomen, en waar veel discussie over is. 2.1.1 Mensgericht of taakgericht Er bestaat een spanning tussen mensgericht en...
Zoveel mensen, zoveel leiders. Er zijn ontzettend veel verschillende manieren om leiding te geven. Er is geen beste of verkeerde stijl. Welke stijl in uw situatie het beste werkt, hangt bijvoorbeeld af van uw eigen persoonlijkheid, de aard en ervaring van werknemers en de complexiteit van het werk. In het algemeen zijn er zes leiderschapsstijlen...
Om leiderschap praktisch vorm te geven, is er een groot aantal modellen ontworpen, elk met een eigen uitgangspunt. Er zijn modellen die handvatten bieden om effectief te communiceren, modellen om conflicten te hanteren en modellen om bijvoorbeeld zicht te krijgen op persoonskenmerken van werknemers. In de hoofdstukken 3 tot en met 8 worden vijf...