2.3 Leiderschapsmodellen voor in de praktijk
vorm
Om leiderschap praktisch vorm te geven, is er een groot aantal modellen ontworpen, elk met een eigen uitgangspunt. Er zijn modellen die handvatten bieden om effectief te communiceren, modellen om conflicten te hanteren en modellen om bijvoorbeeld zicht te krijgen op persoonskenmerken van werknemers. In de hoofdstukken 3 tot en met 8 worden vijf leiderschapsmodellen uitgediept die u kunnen helpen om gericht en effectief leiding te geven. Hieronder vindt u een korte introductie van de modellen.
2.3.1 Communicatiestijlenmodel
Uit ervaring weet u dat mensen onderling verschillen in de manier waarop zij met anderen communiceren. Waar de één snel (misschien zelfs te snel) met een reactie klaar staat, heeft een ander meer tijd nodig om zijn mening te bepalen. Met het Communicatiestijlenmodel krijgt u meer inzicht in de manier waarop uw werknemers communiceren en zich presenteren. Over dit model leest u meer in hoofdstuk 3 van dit dossier.
2.3.2 Coachingscirkel
inzicht
Wilt u een werknemer helpen om meer inzicht te krijgen in zijn denken en doen, dan is het gespreksmodel de Coachingscirkel een effectief instrument. Hiermee kunt u namelijk concrete afspraken maken met de werknemer over opdrachten en doelen. In hoofdstuk 4 wordt de Coachingscirkel verder uitgelegd.
2.3.3 Het DISC-model
gedrag
Met het communicatiestijlenmodel DISC kunt u een (basis)persoonlijkheidsanalyse maken van uw teamleden. Het geeft zicht op gedrag en communicatie van mensen. U kunt het model dus gebruiken om uzelf én uw werknemers beter te leren kennen. Hoofdstuk 5 van dit dossier is gewijd aan het DISC-model.
2.3.4 Thomas-Kilmannmodel
conflictstijl
Kenneth Thomas en Ralph Kilmann ontwikkelden een model om conflictstijlen te omschrijven. In het model karakteriseren ze vijf verschillende manieren om met tegenstrijdige belangen om te gaan: doordrukken, vermijden, samenwerken, toegeven of een compromis sluiten. Meer over dit model leest u in hoofdstuk 6.
2.3.5 Transactionele analyse
beslissing
Deze theorie biedt meer inzicht in gedrag en communicatie van mensen. De Transactionele Analyse gaat ervan uit dat het gedrag van een persoon is bepaald door beslissingen die hij ooit in zijn leven nam. Door zich hiervan bewust te worden, kan hij ook nieuwe besluiten nemen. In hoofdstuk 7 van dit dossier leest u alles over deze theorie.