11.3 Meegaan in veranderingen
slachtoffer
meedenken
Voor u als leidinggevende is het essentieel dat u uw werknemers meeneemt in het veranderproces. Als werknemers zich slachtoffer voelen van een verandering, is de kans groot dat hun bijdrage daaraan niet positief zal zijn. En omgekeerd: mensen die zich onderdeel voelen van het proces en worden uitgenodigd om mee te denken en mee te doen, zullen zich doorgaans constructief opstellen en daarmee het succes van het verandertraject sterk vergroten.
Als er sprake is van een veranderingsproces, staat 30% van de werknemers hiervoor open. De helft kijkt er neutraal tegenaan en 20% van de werknemers ziet het niet zitten. De kunst is om de werknemers die neutraal tegen uw plannen aankijken mee te krijgen.
11.3.1 Draagvlak creëren
toekomstvisie
begripvol
zorgvuldig
concreet
betrekken
Om veranderingen succesvol door te kunnen voeren, is het belangrijk dat u goed met weerstand omgaat, en dat u niet te snel gaat. Een aantal tips om meer draagvlak te creëren:
- Creëer een gezamenlijke toekomstvisie. Een gemeenschappelijke toekomst of onderwerp schept een band. Begin daarom om een duidelijk beeld te schetsen over wat u met de veranderingen wilt bereiken. Formuleer een missie die inspirerend is, en die de ambities van werknemers aanspreekt.
- Bouw vertrouwen op. Werknemers moeten erop kunnen vertrouwen dat u doet wat u zegt. Doe geen beloftes die u niet waar kunt maken, en wees begripvol naar de mensen die de veranderingen moeten gaan uitvoeren.
- Ga zorgvuldig om met informatie. Zorg ervoor dat werknemers goed geïnformeerd zijn, en dat ze ook weten waar ze terecht kunnen met vragen. Vage informatie, te veel informatie: het komt allemaal voor bij verandertrajecten en het schept alleen maar verwarring.
- Wees helder en concreet. Voor vage doelstellingen gaat niemand harder lopen. Formuleer het gewenste eindresultaat in een concreet doel.
- Betrek werknemers bij de verandering. Zorg dat de verandering geen project is van experts die gaan bedenken wat goed is voor alle werknemers. Betrek werknemers vanaf het begin bij de nieuwe plannen en laat hen bijvoorbeeld nieuwe systemen testen.
Betrek werknemers en andere tips
dialoog
resultaat
Denk bij verandermanagement in ieder geval aan de volgende aspecten:
- Maak duidelijk waarom de verandering nodig is.
- Betrek zo veel mogelijk werknemers bij het veranderingsproces.
- Zet kleine stapjes; te grote stappen ineens schrikt vaak af.
- Geef het goede voorbeeld.
- Ga de dialoog aan, luister en praat.
- Zie de verandering als een leertraject. Ga ervan uit dat u twee stappen vooruit zet, en een stap terug.
- Meet het succes van de verandering niet alleen af aan de harde, meetbare resultaten (zoals kosten en omzet), maar ook aan de zachte aspecten, zoals werkplezier en vertrouwen.
- Probeer zo min mogelijk te controleren en sturen, maar bied brede kaders aan waarbinnen werknemers hun eigen weg kunnen kiezen.
Goede voorbeeld geven
gedrag
Als u veranderingen wilt doorvoeren in uw team of afdeling, geef dan zelf altijd het goede voorbeeld. Stel, u heeft als doel gesteld dat u klantvriendelijker wilt werken. Zet dan niet uw auto op de klantenparkeerplaats. Lachwekkend? Vaak is uw eigen gedrag net zo ingesleten als dat van uw werknemers.
11.3.2 Inzicht
duiden
Voor het slagen van een verandertraject is het belangrijk dat u inzicht heeft in de eigenschappen en behoeften van uw werknemers. Zodra u bepaald gedrag kunt duiden, kunt u bewust inspelen op behoeften.
Extravert of introvert
tegenstelling
snelheid
Verandertrajecten worden vaak ingericht vanuit de behoefte van degene die aan het roer van het proces staat. Dit werkt conflicten en tegenstellingen in de hand. Mensen zijn niet op voorhand voor of tegen een verandering. Ze verschillen alleen in de manier waarop ze ermee omgaan. Verandermanagers hebben bijvoorbeeld vaak een extraverte voorkeur. Ze stellen daadkracht, snelheid en ambitie centraal, terwijl introverte werknemers behoefte hebben aan dialoog en het analyseren van de verandering om de consequenties ervan te kunnen plaatsen.
Oog voor de diversiteit van uw werknemers is bepalend voor het succes van elk verandertraject. Het is dus belangrijk dat u uw aanpak hierop afstemt. Zo vergroot u het draagvlak en daarmee de kans dat de door u gewenste verandering daadwerkelijk een succes wordt.