U bent hier

1. Inleiding

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: oktober 2024

Als leidinggevende krijgt u met veel verschillende zaken te maken. U moet een echte duizendpoot zijn om ze allemaal het hoofd te kunnen bieden. Dit betekent dat u ook regelmatig moet vergaderen, presenteren, samenwerken, leidinggeven en coachen. Het kan dan geen kwaad om te beschikken over de nodige persoonlijke vaardigheden. Deze vaardigheden moet u voortdurend onderhouden en verbeteren.

persoonlijke aanpak

Omgaan met andere mensen is een belangrijk onderdeel van uw werk. Of het nu gaat om onderhandelen, overleggen, leidinggeven of uw werknemers motiveren. U krijgt te maken met mensen en niet iedereen is hetzelfde. Dat vraagt dus om een persoonlijke aanpak. Bij elk hoofdstuk in dit dossier zult u daar rekening mee moeten houden. Dit vraagt dus ook veel van uw persoonlijke vaardigheden.

Een succes maken van uw organisatie doet u niet alleen. U zult daarvoor andere mensen nodig hebben en met andere mensen moeten samenwerken. Dit geldt zowel intern als extern. Intern gaat het bijvoorbeeld om de samenwerking met collega’s. Om de gestelde doelen te halen en op een efficiënte en effectieve manier tot resultaten te komen, is ook een...
Het aansturen van uw werknemers zal een groot deel van uw tijd in beslag nemen. Het is uw taak om de touwtjes in handen te nemen. U bent verantwoordelijk voor het behalen van de gestelde doelen. Een goede samenwerking tussen uw werknemers is daarvoor erg belangrijk. Daarnaast zult u werknemers moeten motiveren en ondersteunen waar nodig. Hoofdstuk...
Coaching kan ook een managementstijl zijn. De leidinggevende is niet de baas, maar de coach van een team. Met een coachende stijl van leidinggeven zorgt de manager ervoor dat werknemers zich verantwoordelijk voelen voor een product of proces in de organisatie en zichzelf kunnen motiveren. Hoofdstuk 5 gaat in op de verschillende aspecten van...
U werkt in uw team waarschijnlijk met verschillende mensen samen. Dit betekent dat u ook met groepsprocessen te maken krijgt. Werknemers in uw team kunnen elkaar stimuleren tot grootse prestaties, maar negatief groepsgedrag kan ook leiden tot ruzies, ongeïnspireerdheid en verspilling. Lopen de gemoederen hoog op omdat diverse mensen of partijen...
Als manager heeft u waarschijnlijk dagelijks veel overleg met verschillende partijen. U moet bijvoorbeeld werkzaamheden afstemmen met uw werknemers, personeelszaken bespreken met HR of beleidsmatige zaken doornemen met andere leidinggevenden. Vaak maakt u ook deel uit van verschillende projectgroepen of het managementteam en dat vraagt meestal ook...
Het is belangrijk dat u als manager een heldere koers uitzet en bijstuurt waar nodig. Het is dan de kunst om werknemers daarin mee te krijgen, zodat ze zich maximaal inspannen voor de gestelde doelen. Dit is niet vanzelfsprekend: u moet er overtuigend voor kunnen argumenteren. Met de juiste argumenten kunt u uw werknemers meekrijgen, zodat ze zich...
Uiteindelijk is de presentatie van uw doel of nieuwe plannen ook heel erg belangrijk. Als manager moet u ook weten hoe u uw boodschap moet verpakken. Als u iemand probeert te overtuigen, wilt u in de eerste plaats dat uw toehoorder u begrijpt. Zeker bij lastige onderwerpen is dat niet altijd vanzelfsprekend. De materie kan immers behoorlijk...