U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Persoonlijke vaardigheden3. Sociale vaardigheden3.7 Beïnvloeden en overtuigen

3.7 Beïnvloeden en overtuigen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: oktober 2024

argumenten

Wilt u de ander beïnvloeden of hem overtuigen van uw visie, dan moet u sterk in uw schoenen staan. U moet uw argumenten dan wel goed weten te brengen. Hoewel sommigen hier een natuurlijk talent voor lijken te hebben, is het helder formuleren van argumenten een vaardigheid die u ook prima zelf kunt verbeteren. Met een goede voorbereiding komt u al een heel eind. U stapt het gesprek dan zelfverzekerder in en kunt uw argumenten overtuigender brengen.

Presenteren

niet langdradig

Vervolgens moet u uw zorgvuldig voorbereide verhaal nog op overtuigende wijze presenteren. Houd daarbij de volgende tips in het achterhoofd:

  • Gebruik geen moeilijke woorden of vakjargon als dat niet nodig is.
  • Herhaal niet steeds dezelfde argumenten.
  • Maak uw verhaal niet onnodig langdradig.
  • Formuleer uw argumenten in korte, bondige zinnen.
  • Geef waar mogelijk voorbeelden om uw argument kracht bij te zetten.
  • Let op uw spreekvolume, spreektempo en articulatie.

zelfverzekerd

Tot slot kunt u met een goede uitstraling heel ver komen. Als u zelfverzekerd overkomt, vinden mensen u sneller geloofwaardig. Maar wat misschien nog wel belangrijker is dan zelfverzekerdheid, is enthousiasme. Als u duidelijk laat merken hoe enthousiast u bent, kan daar veel overtuigingskracht van uitgaan.

Assertiviteit is een belangrijke eigenschap

niet verwarren

Een belangrijke eigenschap in de omgang met anderen is assertiviteit. Als u assertief bent, laat u niet zomaar over u heen lopen. U durft uw mening te uiten, kritiek te geven en ‘nee’ te zeggen. Maar u moet dit niet verwarren met agressiviteit. Assertief zijn betekent namelijk ook: kritiek opbouwend uiten, uw mening op nette wijze geven, naar anderen luisteren en complimenten kunnen geven.