U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Persoonlijke vaardigheden3. Sociale vaardigheden3.5 Kritiek geven en ontvangen

3.5 Kritiek geven en ontvangen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: oktober 2024

Soms ontkomt u er niet aan om kritiek op iemand te uiten. Om de relatie met de ander niet te verpesten, moet u dit goed aanpakken:

  • Draai niet om de zaken heen, leg gewoon duidelijk uit waar u kritiek op heeft en waarom.
  • Toon begrip, bijvoorbeeld door aan te geven dat u het niet met de keuze van de ander eens bent, maar dat u zijn beweegredenen wel kunt begrijpen.
  • Speel niet op de persoon. Zeg bijvoorbeeld ‘Het is me nog niet duidelijk hoe dit zit’ in plaats van ‘Jij legt alles altijd zo onduidelijk uit.’
  • Breng uw kritiek niet als een feit, maar als uw persoonlijke mening.

Kritiek krijgen

verdediging

Bent u degene die kritiek krijgt, dan doet u er verstandig aan om niet meteen in de verdediging te schieten. Blijf altijd redelijk en zakelijk. Luister goed naar wat de ander te zeggen heeft en neem het serieus. Laat de ander dus uitpraten en reageer daarna zonder hem persoonlijk aan te vallen.

Als de ander een goed punt heeft, geef dit gewoon toe. Maar als u het er niet mee eens bent, kunt u dat uiteraard ook zeggen. Zolang u dit maar duidelijk en op rustige toon onderbouwt. Het kan ook geen kwaad om aan te geven dat u de eerlijkheid en het meedenken waardeert.