U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Hybride leidinggeven1. Wat is hybride werken?1.6 Wat zijn de kansen en uitdagingen?

1.6 Wat zijn de kansen en uitdagingen?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: januari 2024

Hybride werken kent voor zowel uw organisatie als voor u als leidinggevende kansen en een aantal uitdagingen. Door de steeds sneller gaande ontwikkelingen die te maken hebben met het werk veranderen deze kansen en uitdagingen ook iedere keer weer.

Uitdagingen

verbonden

vaardigheden

technologie

Op het moment van schrijven spelen de volgende uitdagingen waar u rekening mee moet houden:

  • Hoe zorgt u dat uw medewerkers verbonden blijven met de organisatie, de cultuur, het team en u als leidinggevende?
  • Hoe zorgt u dat werknemers niet alleen maar oog voor hun eigen agenda hebben, maar ook voor die van het team, de afdeling en organisatie als geheel?
  • Welke taken doen uw teamleden liever op kantoor en welke liever thuis?
  • Hoe organiseert u efficiënt lopend teamoverleg?
  • Hoe zorgt u ervoor dat teamleden de juiste (digitale) vaardigheden hebben?
  • Hoe zorgt u dat er kennisoverdracht en integrale samenwerking over teams heen plaats blijft vinden?
  • Hoe deelt u het kantoor of de werkruimte in om er optimaal gebruik van te kunnen maken? Wat zijn de huidige mogelijkheden qua inrichting en ontwikkeling? Behoort verbouwing of nieuwbouw tot de mogelijkheden?
  • Wat is de impact van nieuwe technologische ontwikkelingen zoals artificial intelligence (AI) op de organisatie en de manier van werken?

Kansen

slimmer 
werken

duurzaam

Daarnaast biedt het hybride werken ook weer veel nieuwe kansen:

  • een nieuwe frisse kijk op de efficiëntie en effectiviteit van het werk binnen uw organisatie. Met andere woorden: ‘slimmer werken’;
  • een aanpassing in uw manier van leidinggeven die past bij het huidige tijdsbeeld;
  • aantrekkelijk werkgeverschap vanuit uw organisatie voor bestaand en nieuw talent;
  • meer autonomie en vrijheid voor werknemers;
  • een verhoogd welzijn van uw medewerkers door een verbeterde werk-privébalans;
  • een efficiëntere inzet van uw vastgoed (als u dit in uw portefeuille heeft);
  • een duurzamere manier van werken en CO2-besparing voor uw organisatie;
  • betere samenwerking met en prestaties van uw collega’s en klanten.

De kansen en uitdagingen resulteren onherroepelijk in een andere manier van werken. Om daar te komen, moet u samen met uw team een verandertraject doorlopen.

Kaders

beleid

afspraken

Bij het verandertraject met uw eigen team bent u afhankelijk van het kader – het beleid – dat voor hybride werken binnen uw organisatie is gesteld. Dit gaat uiteraard alleen op als uw organisatie groot genoeg is om meerdere teams of afdelingen te hebben. In het geval van een kleine organisatie (minder dan 20 werknemers) bepaalt u als leidinggevende vaak zelf de kaders van de organisatie. Hierin staan de afspraken die u maakt over de visie, thuiswerkplek, thuiswerkvergoedingen, bereikbaarheid, mobiliteit, een gezonde en veilige werkomgeving, en meer. In het volgende hoofdstuk leest u hier meer over.