U bent hier

2. Organisatiekaders hybride werken

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: januari 2024

Hoewel hybride werken een relatief nieuw begrip is, komt het toch niet helemaal uit de lucht vallen. Lang geleden bestonden er al vormen van thuiswerken. In Nederland was er al voor 1800 een cultuur van thuiswerkers, zoals garnalenpellers en thuiswevers. Met de komst van de industriële revolutie, technologische ontwikkelingen en trends als telewerken, is er eerder sprake van een evolutie van werken, dan een compleet nieuwe revolutie.

werkomgeving

De huidige opkomst van hybride werken is eigenlijk een voortzetting van trends en ontwikkelingen die al langere tijd gaande zijn. Het is een geleidelijke verschuiving naar een meer flexibele en gedigitaliseerde werkomgeving. De pandemie heeft deze ontwikkelingen echter in een stroomversnelling gebracht en de urgentie om hybride werken te omarmen vergroot.

Grofweg zijn er binnen organisaties momenteel drie scenario’s rond hybride werken: het oude normaal, hybride werken en virtueel werken. 2.1.1 Scenario 1: Het oude normaal Sommige organisaties streven er niet naar om anders te gaan werken en verlangen terug naar het ‘oude normaal’. Werkzaamheden worden grotendeels op kantoor verricht, en...
Als leidinggevende is het ook goed uzelf op de hoogte te stellen van de visie op hybride werken die de organisatie heeft opgesteld. Is die er niet of bent u vanuit de organisatie de verantwoordelijke die zich gaat bezighouden met hybride werken, dan is het goed te beseffen dat een visie op hybride werken ten minste bestaat uit de volgende...
Uw ideale programmastructuur bestaat uit een projectgroep hybride werken met daaromheen een aantal werkgroepen die de verschillende hoofdthema’s van het hybride werken vertegenwoordigen. Naar boven toe is er een directe link met het managementteam, met daarin de opdrachtgever. Vaak is de opdrachtgever iemand vanuit het managementteam zelf,...