U bent hier

2.2 Visie van de organisatie

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: januari 2024

inleiding

componenten

mobiliteit

werk-privé­ balans

kosten

Als leidinggevende is het ook goed uzelf op de hoogte te stellen van de visie op hybride werken die de organisatie heeft opgesteld. Is die er niet of bent u vanuit de organisatie de verantwoordelijke die zich gaat bezighouden met hybride werken, dan is het goed te beseffen dat een visie op hybride werken ten minste bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Een inleiding op hybride werken: wat betekent het voor uw organisatie, leidinggevenden en medewerkers? Wat is hybride werken wel en wat is het niet? Wat behoort er volgens uw organisatie of leidinggevende wel toe en wat niet?
  • Wat is hybride werken: zie vragen in paragraaf 1.3.
  • Welke componenten spelen er allemaal een rol in het hybride werken? Uw eigen kantoor? Andere locaties, zoals thuis en elders? De bijbehorende middelen en vergoedingen, bijvoorbeeld thuiswerkmiddelen en mobiliteitsvergoeding? Welzijn in de vorm van zowel geestelijk als lichamelijk welzijn? Een eventuele aanpassing in uw organisatiecultuur en gedrag van uw medewerkers? Mobiliteit zoals woon-werkverkeer en zakelijk en internationaal reizen?
  • Wat zijn uw doelen van hybride werken? Is dit bijvoorbeeld het aantrekken en behouden van talent, het verhogen van de medewerkerstevredenheid of een verbeterde werk-privébalans creëren binnen uw organisatie? Een slimmere inzet van uw vastgoed, zoals kantoorpanden? Een betere bediening van uw klanten?
  • Wat is uw beleid voor hybride werken op organisatieniveau? Dus hetgeen waar alle leidinggevenden, teams en medewerkers zich aan gaan houden? Bijvoorbeeld een afspraak dat ‘het organisatie- en teambelang voor het individuele belang gaat’? Of dat ‘iedereen voortaan overleggen van 45 minuten inplant in plaats van 60 minuten’?
  • Een businesscase, waarin zowel de kosten als de baten zijn opgenomen van het project van het hybride werken binnen uw organisatie.

Na het opstellen van deze visie kunt u een praktisch ingesteld plan van aanpak beschrijven, waarin u de zaken benoemt die deze visie uiteindelijk in praktijk moet brengen. Daarnaast is de opzet van een integrale programmastructuur voor de verdere uitrol aan te raden.