1.2 Hybride werken en leidinggeven
controle
Hybride werken heeft nadrukkelijk ook een diepgaande impact op u als leidinggevende en uw manier van leidinggeven. Sinds het moment dat u gedwongen werd om volledig virtueel te werken tijdens de pandemie, is het sturen op aanwezigheid en de daarbij gepaarde controle langzaam maar zeker uit uw organisatie verdwenen. Dit heeft – vermoedelijk – plaatsgemaakt voor een cultuur van vertrouwen en autonomie.
1.2.1 Aangepaste leiderschapsstijl
zelfstandigheid
In de moderne tijd van hybride werken draait uw leiderschapsstijl steeds meer om autonomie, vertrouwen, verbinding, flexibiliteit, inclusie en verantwoordelijkheid. U begrijpt dat het bevorderen van zelfstandigheid en van vertrouwen in uw teamleden onmisbaar is voor een succesvolle organisatie. Het gaat erom dat zij zich gesteund en ondersteund voelen, zodat ze hun werk kunnen uitvoeren met een gevoel van empowerment en eigenaarschap.
Daarnaast ligt de nadruk ook op het in stand houden van de sociale cohesie binnen hybride werkende teams en het bevorderen van direct contact tussen u als leidinggevende en uw medewerkers.
Investeren
Dit betekent dat u moet investeren in communicatiemiddelen en -kanalen om ervoor te zorgen dat iedereen goed op de hoogte blijft en dat er open communicatie mogelijk is, ongeacht de fysieke locatie van het teamlid.
1.2.2 Nieuwe aanpak van leidinggeven
balans
verbondenheid
Als leidinggevende wordt er nu meer van u gevraagd dan ooit tevoren. U moet een aangepaste leiderschapsstijl ontwikkelen die geschikt is voor het hybride werken, en bijbehorende vaardigheden ontwikkelen. U moet een goede balans vinden tussen het bieden van vrijheid en flexibiliteit aan uw team, terwijl u ook duidelijke doelen en richtlijnen uitzet om de prestaties te waarborgen. En u moet eveneens in staat zijn om effectief te communiceren en te zorgen voor een gevoel van betrokkenheid en verbondenheid binnen uw team, zelfs als de teamleden op afstand werken. Kortom, hybride werken vraagt om een nieuwe aanpak van leidinggeven, een die rekening houdt met de veranderende behoeften en uitdagingen van het moderne werken.
Het vergt inzet en aanpassingsvermogen, maar met de juiste benadering leidt het tot een betrokken en productief team, zelfs in een hybride werkomgeving.
1.2.3 Stappen handreiking
kansen
wensen
In dit themadossier vindt u praktische handvatten om leiding te geven aan hybride werkende teams aan de hand van een aantal stappen:
- Wat is hybride werken en wat zijn de kansen en uitdagingen (zie paragraaf 1.3 en 1.6)?
- Welke kaders hanteert uw organisatie voor hybride werken (zie hoofdstuk 2)?
- Wat voor soort hybride manager bent u of wilt u zijn (zie hoofdstuk 3)?
- Welke typen van hybride werkers komt u tegen in uw team? Welke wensen en behoeften hebben individuele medewerkers en wat vraagt dit van u als leidinggevende (zie hoofdstuk 4)?
- Hoe maakt u teamafspraken over hybride werken en hoe legt u die vast (zie hoofdstuk 5)?
- Hoe geeft u effectief vorm aan hybride communiceren en vergaderen (zie hoofdstuk 7)?