U bent hier

7.4 Leidinggevenden

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: oktober 2021

training

Leidinggevenden spelen bij het binnenhalen van diversiteit én bij het behoud ervan een belangrijke rol. Zij krijgen vaak training als zij starten in een functie, daarna is er soms minder aandacht voor de verdere ontwikkeling van leiderschapsvaardigheden.

Eerder al zijn training op onbewuste vooroordelen en gesprekstechnieken voor een selectiegesprek aan bod gekomen. Hieronder leest u over de rol van leidinggevenden en factoren die bijdragen aan inclusief leiderschap.

7.4.1 Rol van leidinggevenden

vragen

De leidinggevende is cruciaal bij het creëren van een inclusieve, veilige werkvloer. Dat blijkt als u de volgende vragen probeert te beantwoorden.

  • Is de leidinggevende er alleen als het misgaat of weet de leidinggevende wat er speelt en is preventie mogelijk?
  • Staat de leidinggevende open voor alle verschillen en kent de leidinggevende de verschillen én overeenkomsten ook?
  • Is de leidinggevende zich bewust van de eigen bril met onbewuste vooroordelen?

werving en selectie

individuele benadering

Structurering en objectivering van de werving en selectie zorgen voor een diverser personeelsbestand. Een leidinggevende zorgt met de juiste aanpak van individu en groep voor inclusie. Ieder mens heeft eigen waarden en sterke eigenschappen. Waar mensen samenwerken, is leiderschap nodig. Zeker als uw organisatie zich inzet om diversiteit binnen te halen. De leidinggevende stuurt een groep unieke mensen richting groepsprestatie en effectiviteit. Dat vraagt om een individuele benadering van elke werknemer, die het recht heeft om zichzelf te zijn. Dat kan alleen in een veilige werkomgeving. Leiderschap is nodig om sociale binding – een basisbehoefte – te faciliteren.

In paragraaf 7.2.2 las u dat het belangrijk is dat de top van een organisatie het thema diversiteit en inclusie uitdraagt en agendeert. Dit geldt ook voor de leidinggevenden. Voor dit thema moet structureel aandacht zijn in vergaderingen en in een-op-eengesprekken.

7.4.2 Factoren inclusief leiderschap

doel

sanctie

eigen regie

samenwerking

Nobelprijswinnaar in de economie Elinor Ostrom ontwikkelde basisprincipes voor het goed functioneren van een groep. Ze zijn vertaald naar acht principes voor de werkomgeving:

  • Gedeelde identiteit en hetzelfde doel: u brengt in kaart wie baat heeft bij het werk dat het team verricht en bij wie het team zelf baat heeft. Wat onderscheidt uw organisatie?
  • Eerlijke verdeling baten en lasten: er is een eerlijke werkverdeling en er zijn rechtvaardige verschillen in beloning.
  • Gebalanceerde en inclusieve beslissing: beslissen is een proces dat de leidinggevende met de verschillende mensen doorloopt, waarbij er ruimte is voor de verschillen.
  • Afspraken waarneembaar gedrag: uw organisatie monitort afspraken die gaan over waarneembaar gedrag.
  • Gepaste respons: als mensen regels of afspraken overtreden, volgt een respons of een sanctie.
  • Snelle en eerlijke conflictresolutie: een leidinggevende treedt snel en eerlijk op tijdens een conflict. Een conflict kan zich afspelen tussen een werknemer en de leidinggevende, maar ook tussen werknemers.
  • Autonomie met inachtneming van alle hiervoor genoemde principes: werknemers hebben behoefte aan een zekere mate van eigen regie. Het is aan de leidinggevende om daar ruimte voor te creëren, maar wel te blijven voldoen aan de eerder genoemde principes.
  • Samenwerking met andere groepen met inachtneming van alle hiervoor genoemde principes: een team of afdeling werkt samen met andere teams of afdelingen. De leidinggevende maakt deel uit van een team.
  • Onmisbaar

    evolutionair

    onmisbare factor

    Alhoewel Ostrom ervan uitging dat groepen zichzelf konden organiseren, is vanuit de evolutionaire leiderschapstheorie duidelijk dat groepen leiderschap nodig hebben. Op de principes van Ostrom kunt u leidinggevenden in uw organisatie trainen. Het lijken algemene factoren, maar de leidinggevende die deze principes beheerst, ze combineert met kennis van onbewuste vooroordelen en weet wat er leeft ten aanzien van werknemers in het algemeen en van ondervertegenwoordigde groepen, is een onmisbare factor voor het slagen van inclusie.