U bent hier

7. Inclusiebeleid

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: oktober 2021

Inclusie is een voorwaarde voor diversiteit. Niemand wil werken in een werkomgeving die niet veilig is, waar geen aandacht is voor het individu, waar de werknemer niet tot zijn recht kan komen en waar een risico is op uitsluiting. Sociale binding voelen met de werkomgeving is van essentieel belang om te kunnen presteren. Daar is beleid voor nodig.

voorbeeldfunctie

Vóór u start met het opstellen van inclusiebeleid, doet u er goed aan om u af te vragen waarom uw organisatie baat heeft bij dit type beleid. Als u de redenen helder heeft, kunt u nadenken over wat u wilt opnemen in het beleid. Staat eenmaal alles op papier, dan is draagvlak binnen uw organisatie belangrijk. Leidinggevenden kunnen een voorbeeldfunctie vervullen en uw beleid bespreken met hun werknemers.

De redenen die eerder in paragraaf 2.1 werden gegeven voor diversiteitsbeleid, zijn eveneens de redenen waarom u naar inclusie streeft. 7.1.1 Argumenten voor businesscase Een divers klantenbestand, klanten aan uw organisatie willen binden en de prestatie en creativiteit van uw organisatie verhogen. Het zijn stuk voor stuk goede redenen om te...
Na het pleidooi dat het hebben en houden van werk essentieel is voor bestaanszekerheid, zou u kunnen beargumenteren dat alles dat onder het werk van de HR-professional valt, onderdeel is van diversiteits- en inclusiebeleid. Hoewel dat misschien zo is, leest u hieronder over een aantal zaken die meer voor de hand liggend zijn in het kader van...
Bij inclusie spelen een aantal specifieke thema’s een rol. Hieronder leest u over de belangrijkste. 7.3.1 Microagressie Uit onderzoek en uit zaken die bij het College zijn voorgelegd, blijkt dat ogenschijnlijk onschuldige opmerkingen grote impact kunnen hebben. Ook een compliment kan een verpakte vorm van discriminatie zijn, waarvan ‘Wat spreekt u...
Leidinggevenden spelen bij het binnenhalen van diversiteit én bij het behoud ervan een belangrijke rol. Zij krijgen vaak training als zij starten in een functie, daarna is er soms minder aandacht voor de verdere ontwikkeling van leiderschapsvaardigheden. Eerder al zijn training op onbewuste vooroordelen en gesprekstechnieken voor een...