1.5 Hoe ziet hybride werken eruit in de praktijk?
werkomgeving
virtueel overlegruimte
werkafspraak
Leuk, dat hybride werken, zult u misschien denken, maar hoe ziet dit er nu in de praktijk uit? De werkomgeving, zowel die op kantoor, thuis als elders past zich aan. Zo zal het kantoor voor een substantieel deel ingericht zijn op overleg en ontmoetingen (al dan niet toevallig) met zowel medewerkers als derden. Door het hybride werken is het online overleg behoorlijk toegenomen, en de behoefte aan een-op-een virtueel overlegruimtes is ook toegenomen. Dit zijn ruimtes waar werknemers alleen kunnen deelnemen aan een online overleg. Doordat er minder mensen op kantoor aanwezig zijn, of in ieder geval niet allemaal op hetzelfde moment, zijn tevens de eisen aan vergaderruimtes veranderd. Zo heeft u misschien al ervaren dat sinds het hybride werken een toename in de behoefte aan kleinere vergaderruimtes voor twee tot vier personen is ontstaan, bijvoorbeeld voor ad-hocoverleg of afstemming. Wat u misschien ook heeft gemerkt, is de toegenomen behoefte aan juist grotere overlegruimtes in verband met de werkafspraak om bijvoorbeeld één keer in de week met het hele team fysiek bij elkaar te komen tijdens een teamoverleg.
Middelen
toevallige ontmoeting
Al deze ruimtes zijn dan uiteraard voorzien van de juiste technische (ook wel bekend als audiovisuele) middelen om hier hybride vormen van overleg uit te voeren. Maar ook de behoefte aan ruimtes voor sociale interactie of toevallige ontmoetingen is toegenomen sinds het hybride werken. Denk hierbij aan zitjes om elkaar informeel te spreken, koffie te drinken of ruimtes voor sport en spel.
Werkplek
fysiek
Daarnaast is er op kantoor nog voldoende plek om gewoon uw werk te doen, aangezien werk niet alleen uit overleg of ontmoetingen bestaat. Gemixte vormen van aanwezigheid zullen meer en meer gemeengoed worden, behalve voor die werkzaamheden, waarbij het echt belangrijk is om elkaar fysiek te ontmoeten. Om daar te komen, zult u een gedegen veranderprogramma moeten doorlopen met zowel alle andere leidinggevenden als hun teams.
Ook komt er meer flexibiliteit in mobiliteits- en arbeidsvoorwaarden en zal er een verhoogd bewustzijn ontstaan voor de gezondheid en het welzijn van uw medewerkers.