8.2 Naar de bedrijfscommissie
toepassing
verplichting
praktijk
Speciaal voor meningsverschillen over de toepassing van de WOR in de praktijk is de bedrijfscommissie in het leven geroepen. Deze commissie bestaat uit vertegenwoordigers van de werkgevers- en werknemersorganisaties. Vroeger was de bestuurder of OR verplicht om eerst langs de bedrijfscommissie te gaan voor een gang naar de rechter. Deze verplichting is in 2013 afgeschaft. Iets voorleggen aan de bedrijfscommissie is minder zwaar. Zeker als bestuurder en OR zich gezamenlijk tot de commissie richten, blijft het de moeite van het overwegen waard en kan het voorkomen dat een conflict escaleert. Onthoud wel dat de bedrijfscommissie slechts een niet-bindend advies geeft. Uw bestuurder hoeft er in de praktijk geen gevolg aan te geven.
8.2.1 Voordelen inschakelen bedrijfscommissie
oplossing
bemiddeling
Toch biedt de bedrijfscommissie inschakelen zeker enkele voordelen:
- De commissie heeft juridische kennis (van de WOR en aanverwante, relevante wet- en regelgeving) én is inhoudelijk bekend met de specifieke sectoren waarvoor zij is ingesteld: Overheid, Markt I voor commerciële bedrijven, Markt II voor zorg en welzijn en sociaal-culturele organisaties op het gebied van cultuur, onderwijs, en sport.
- Het is de bedoeling dat de procedure een toekomstgerichte en duurzame oplossing biedt (in de vorm van een compromis), zodat het medezeggenschapsproces weer in gang kan worden gezet.
- Mislukt de bemiddeling, dan geeft de bedrijfscommissie ook een juridisch oordeel.
- De procedure is informeel, de-escalerend, efficiënt en laagdrempelig.
- Er zijn geen kosten verbonden aan het behandelen van het geschil.
8.2.2 Werkwijze bedrijfscommissie
brief
hoorzitting
De bedrijfscommissie is er om de bestuurder en de medezeggenschap weer op één lijn te brengen. Zij probeert de kwestie zo te regelen dat de kantonrechter er niet aan te pas hoeft te komen. Eén of beide partijen vragen de commissie per brief – met alle argumenten – om bemiddeling. Zo nodig wordt de andere partij in staat gesteld schriftelijk haar visie te geven. Naar het oordeel van de bedrijfscommissie volgt er dan mogelijk een hoorzitting waarin geprobeerd wordt de geschillen op te lossen op basis van de wet. Uiteindelijk komt de commissie met een schriftelijk verslag van bevindingen waarin zo nodig een advies staat. Als één of beide partijen het advies niet volledig accepteren, kunnen ze alsnog naar de kantonrechter. Maar uw OR moet dan wel op de wettelijke termijnen letten!
Termijn advies
procedure
De bedrijfscommissie heeft in een reguliere procedure twee maanden de tijd om tot een advies te komen. Met instemming van de OR én de bestuurder kan deze termijn met maximaal twee maanden worden verlengd. De mogelijkheid bestaat ook om het geschil via de verkorte procedure te behandelen. Deze procedure voorziet in bemiddeling op locatie, waarbij de behandeling van het geschil in ongeveer drie weken afgerond moet zijn.