4.7 Waarmee helpt u?
werk aan de winkel
Wat is datgene waarmee u uw doelgroep verder helpt? Wat zijn de problemen waarmee zij worstelen? Probeer dit tot in de kern te benoemen, want hierdoor maakt u voor uw doelgroep concreet waar hun probleem zit. Dit kan leiden tot de bewustwording dat er werk aan de winkel is voor hen. Ze voelen zich eindelijk gehoord en begrepen, omdat er iemand is die beschrijft en erkent hoe vervelend het is om deze problemen te hebben. Als klap op de vuurpijl biedt u dan ook nog een oplossing aan. In het kader op de volgende pagina leest u een voorbeeld van een probleem dat in een organisatie kan voorkomen.
Pijnpunten
concreter
verbinding
Maak een lijst met specifieke pijnpunten die de problemen veroorzaken. Hoe concreter u ze omschrijft, hoe dichter u bij uw doelgroep komt. Hierdoor ontstaat er een verbinding tussen jullie. Deze verbinding kan ervoor zorgen dat toehoorders meegaan in uw idee of dat ze uw product aanschaffen.
Hoog verzuim in uw organisatie
hoge verzuimcijfer
Het ziekteverzuimcijfer in uw organisatie wordt steeds hoger. Waar het de afgelopen jaren stabiel was, lag het cijfer vorig jaar ineens anderhalf keer zo hoog. U wilt achterhalen waar dit hoge verzuimcijfer vandaan komt, zodat uw organisatie actie kan ondernemen.
Impact
impact
Om uw directie mee te krijgen, is het belangrijk dat u benadrukt hoe groot de impact van het stijgende ziekteverzuim is. Dat doet u door aan te geven welke partijen binnen uw organisatie hinder ondervinden van ziekte. Tijdens uw pitch vertelt u de directie dat ziekte eigenlijk op vrijwel iedereen in de organisatie effect heeft. De werknemers voelen zich ziek, de leidinggevenden moeten het werk van de zieke werknemers verdelen, de collega’s moeten extra werk oppakken bovenop hun eigen taken en de HR-afdeling monitort het verzuim. Ook de directie blijft niet gespaard: de organisatie moet loon betalen voor niet-gewerkte uren. Bovendien komen er bij langdurig verzuim kosten bovenop voor bezoekjes aan de bedrijfsarts. Hoog tijd dus om uit te zoeken waarom werknemers zo veel verzuimen en wat u eraan kunt doen!
Verrassende cijfers
verrassende inleiding
uitbreiden
Kent u de persoon in kwestie of de problemen waarmee hij dealt? Dan kunt u ervoor kiezen om te starten met een verrassende inleiding. Denk bijvoorbeeld aan een open vraag, cijfers van uw doelgroep of een citaat. Dit moet u in één zin kunnen overbrengen als u maar één minuut heeft. Heeft u meer tijd, dan kunt u dit element uitbreiden, zodat u de luisteraar kunt meenemen in uw pitch.