4.5 Wat is uw functie?
Nadat u uw naam heeft genoemd, vertelt u – als u de pitch tenminste niet binnen uw eigen organisatie houdt – waar u werkt en wat voor functie u daar vervult.
Wees duidelijk over de inhoud van uw functie
mysterie
De meest voorkomende fout bij de introductie is dat u vertelt wat u voor werk doet maar dat de luisteraar geen idee heeft wat uw functie inhoudt. Voor u is het heel gewoon, omdat u uw werk daadwerkelijk uitvoert en er dag in, dag uit mee bezig bent. Voor uw doelgroep kunnen uw werkzaamheden een mysterie zijn, omdat de aanwezigen voor de eerste keer horen wat uw functie inhoudt.
Manager
breed
Stel, u bent de manager van de afdeling operations en u wilt uw organisatie pitchen op een beurs. U krijgt de mogelijkheid om uzelf en uw organisatie binnen één minuut voor te stellen aan uw publiek. Hoe omschrijft u de functie die u uitvoert? Het woord ‘operations’ is voor u duidelijk, maar is dit ook duidelijk voor de aanwezigen? De functie van manager is behoorlijk breed. Uw luisteraars kennen deze functie vanuit hun eigen referentiekader. Klopt dat beeld met uw functie? De taken van verschillende managers kunnen uiteenlopen. Vertel daarom wat u op de werkvloer zoal doet.
Kort en begrijpelijk
taken
kort en krachtig
Als manager van de afdeling operations kunt u bijvoorbeeld uw team aansturen, nieuwe plannen opstellen, de kwaliteit bewaken, bepaalde doelen vaststellen, de planning optimaliseren of rapporteren aan de directie. Deze taken kunnen stuk voor stuk horen bij uw functie als manager. Het is ook mogelijk dat uw organisatie deze taken heeft verdeeld over meerdere functies en dat u slechts een paar van deze taken vervult. Dit hangt af van de grootte van de organisatie waar u voor werkt. U wilt uw publiek duidelijk maken welke taken u uitvoert in uw functie.
Hoe kunt u kort en krachtig vertellen wat uw functie inhoudt? Wat dacht u van: ‘Als manager van de afdeling operations ben ik verantwoordelijk voor de kwaliteit die wij leveren binnen onze afdeling.’ Zorg ervoor dat uw introductie behapbaar is en begrijpelijk voor iedereen in het publiek.
Denkt u dat uw functietitel duidelijk genoeg is, dan hoeft u geen concrete voorbeelden te geven, maar het mag natuurlijk wel. Dit hangt volledig af van waar u zich comfortabel bij voelt.
De luisteraar kan denken dat u zijn contactpersoon wordt binnen uw organisatie. Mocht dit niet het geval zijn, dan kunt u dit beter vooraf definiëren door uw functie beter te omschrijven.
transparant
De luisteraar wil het liefst horen dat hij een deal met u sluit en dat hij u ook als contactpersoon houdt. Als hij na uw pitch direct bij een van uw collega’s terechtkomt, krijgt hij mogelijk het gevoel dat u hem als nummer behandelt. Dat kunt u voorkomen door transparant te zijn.